Min kompis
27.09.2022
Min aldra bästa kompis som är 14 mår inte bra i sin kropp, jag har känt henne i 5 år och detta har hållit på i 6 år. Hon har flera gånger skärt sig och försökt ta livet. Vad ska jag göra så jag får henne att känna sig bekväm i sin kropp så jag inte mister min bästavän

Ungdomsinformatör Kix svarar
04.10.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att din vän inte mår bra. Det måste kännas väldigt ledsamt för dig att se henne må så dåligt, och jobbigt att vara orolig.
Det finns många orsaker till varför någon kan må så dåligt att de skadar sig, eller försöker ta sitt liv. När man mår psykiskt dåligt så går så mycket av ens energi åt till att bara klara av vardagssaker, att det inte lämnar mycket energi kvar. Det kan göra att man får svårt att se utvägar i sin situation, hur man exempelvis kan hantera sina jobbiga känslor, så att man istället tar till något destruktivt.
Det första som jag vill påminna DIG om så är att det inte är på ditt ansvar att din kompis ska börja må bra igen. Som kompis, och speciellt som kompis i den ålder du är nu, så är det bästa du kan göra att bara finnas där som någon som är trygg att prata med, någon som fortsätter bjuda med henne på saker, någon som frågar hur hon mår och som lyssnar. Men det som din kompis verkligen skulle behöva så är professionell hjälp, och den kan man som kompis inte ge, utan hon behöver själv komma i kontakt med någon sådan.
Vet du ifall hon redan är i kontakt med någon sorts vård? Ifall hon inte är det så kanske du kunde erbjuda dig att komma med till exempelvis kuratorn ifall det är första gången, och säga att det är för att du bryr dig så mycket om henne och är orolig att mista henne. Men ifall hon redan får professionell hjälp så är det bästa du kan göra att bara fortsätta vara en vän, helt enkelt.
Något som du också kunde göra ifall det bara ”ligger i din natur” så är att uppmuntra din vän att vara kreativ på något vis – jag tänker att du kanske kunde föreslå någon sån aktivitet när ni hänger med varandra, typ att måla, rita, sminka er, skriva låttexter eller dikter eller nåt dylikt, dansa, jobba med lera... Jag säger det här för att ett kreativt utlopp är bra att ha om man mår dåligt, det kan hjälpa en med att också jobba med sina egna känslor.
En annan sak du kunde göra är att be din kompis komma med ut på små promenader. Frisk luft kan få en att må bättre, men det är också sånt som kan vara svårt att ta tag i själv ifall man mår dåligt. När man är på promenad så brukar det också vara ett bra tillfälle att prata om saker.
Något som du absolut inte ska glömma så är också att TA HAND OM DIG SJÄLV. Glöm inte dig själv i allt det här! Du är också viktig! När en kompis mår dåligt så händer det så lätt att man är så orolig över den personen att man glömmer bort att också prioritera ens eget mående. Och det är svårt att hjälpa någon annan ifall man inte tar hand om sig själv i första hand. Det är inte själviskt. Så se till att du får tid att återhämta dig från allt det här. Sov ordentligt, ät ordentligt, gör sånt som du tycker är kul, och ta tid för dig själv. Det skulle också vara bra om DU fick prata med någon utomstående om din oro. Exempelvis på Ärligt Talat-chatten så kan man chatta anonymt med handledare och psykolog.
Hoppas din kompis börjar må bättre snart! Du är jättefin som bryr dig så mycket.
Kram, Kix