Problem med mat
21.11.2019
Hej jag är en tjej som antingen äter väldigt lite och räknar kalorier + tränar hårt eller hetsäter/spyr i perioder. Jag kan spy 1-5 gåmger/dagen och iband i veckor/månader/år. Jag är snart 21 men dethär börja när jag va 14. Jag är underviktig och väger 48-49 går jag upp o ner emellan nu men är rädd för att väga 48+ och vill gärna väga 45-46kg men samtidigt vill jag inte vara sjuk mer för jag orkar inte. Hört massa skärmmande saker om folk som dött oxå pga de äter/spyr. Men alltid tänkt att ehh det kan inte hända mig för jag äter inte så mycket. Har vänner online på myproana.com som oxå håller på så/lägger upp bilder osv och jag äter inte lika mycket som de verkar göra. Jg har dock lyckats sluta spy under 2-3 år helt o hållet och ändå hållt mig nere på en låg vikt men dethär har nyligen börjat igen. Jag slutade spy för att jag fick reda på att rubbas saltbalanserna som kalium o så kan hjärtat plötdligt stanna men i sommras tog jag nya tester som visade att allt va perfekt och jag hade bra värden i allt. Då börja jag spy igen och det har hållt på sen dess.
Det jag undrar är mest vad är det farliga med att äta/spy och hur kan man hjälpa sig själv? Jag vill inte be om hjälp för jag skämms så. Jag vill bli frisk men är rädd för viktuppgång samtidigt som jag styrketränar för att lägga på mig muskler. Inget går ihop och jag mår skit. .

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.11.2019
Hej!
Det är nog så att det ätbeteende och övriga ätstörningssymptom du beskriver utgör många risker för din hälsa, också på lång sikt. Det att du en gång har haft bra blodvärden berättar inte så mycket, eftersom kaliumbalansen kan kasta ordentligt i samband med alla uppkastningsgånger. Och det är klart att det inte är meningen att det mycket sura maginnehållet skall stiga upp regelbundet. Den är frätande, både för matstrupe och dina tänder. Visst utgör hetsätande också risker och är påfrestande för kroppen.
De stora variationerna i ätbeteendet påverkar också kroppen på många sätt. Kroppen kan gå på sparlåga för att trygga kroppens viktigaste funktioner, eftersom din kropp inte kan lita på regelbundet energiintag. I detta tillstånd är det mycket svårt att utveckla några muskler, eftersom kroppen har tendensen att istället bryta ner muskler för energi.
Det låter som att du har fastnat för vikten nu. Varför är det så att några siffror får ta övertag i livet? Jakten efter den "perfekta" vikten är oändlig, för då man når den måste man också uppehålla den.
Man sitter hårt fast där, vid ständig kontroll och otillräcklighet.
Därför skulle jag varmt rekommendera att du tar ett stort steg framåt och uppsöker hjälp. Det är hemskt vanligt att man upplever skam, men ätstörningar kan drabba vem som helst. Du behöver inte skämmas, men du behöver hjälp. Med professionellt stöd har du möjligheten att bryta den skadliga onda cirkeln som säkert är mycket jobbig för dig. Har du någon anhörig du kan tala med, någon som kan stöda dig i hjälpsökningsprocessen? Du behöver inte bli ensam!
Sköt om dig,
<3: Ira