Sjuk?
09.12.2020
Hej! Jag hatar verkligen att gå till skolsköterskan. Jag äter minipiller så hamnar att gå dit nu som då. Men jag har sån fruktansvärd ångest varje gång ja ska gå dit ( en gång i halvåret ) fö då vet ja hon ska väga mig å hon säger alltid nånting me min vikt. Jag är lite överviktig, men motionerar ca 4 gånger i veckan å har goda matvanor å ja håller snart på å få en ätstörning fö ja får sån panik varje gång ja ska dit, ha börja spy upp maten för att fösöka gå ner lite så hon int ska kommentera min vikt men hon gör de ändå. Va ska ja göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2020
Hej,
Det är jättetråkigt att höra att din skolhälsovårdare uttrycker sig så klumpigt att det ger dig ångest. Om du själv vet att du rör på dig och äter hälsosamt så är det det som spelar någon roll - alla människor ser olika ut och om man bara stirrar på t.ex. någons BMI så säger det ganska lite om hur personens kropp är byggd.
Du skriver att du är lite överviktig, men bara utifrån det är det svårt att veta om det rör sig om en sådan övervikt att hälsovårdaren har någon orsak att påpeka saken. Givetvis är det en del av jobbet att påpeka saker som hälsovårdaren uppfattar som risker, t.ex. om patienten röker, använder mycket alkohol eller är väldigt överviktig – eftersom det är sådant som längre fram kan orsaka problem. Men tyvärr är jag ju medveten om att alla hälsovårdare inte alltid uttrycker sig smidigt och då det handlar om kroppsvikt så är det jättekänsligt hur man tar upp saken. Det handlar ju inte om kritik mot dig och jag tror inte heller att hälsovårdarens avsikt är att såra dig. Och som jag tidigare skrev – om du rör på dig och äter lagom mycket så är det inte ett problem.
Som människa har du också rätt att säga till. Om du besöker henne på nytt och hon igen påpekar din vikt på ett sätt som känns otrevligt så tycker jag att du skall säga det. ”Nu har du sagt det så många gånger att det känns jobbigt för mig.” Även om det hör till hennes jobb att värna om din hälsa och försöka uppmuntra dig att göra goda val så brukar det sällan vara till hjälp att man får patienten att känna sig ledsen eller generad.
Det är din kropp, och huvudsaken är att DU mår bra i din kropp. Gör det du kan för att din kropp skall må bra, och om du upplever att du blir orättvist behandlad av hälsovårdaren så tycker jag att du skall säga till.
Kram
Tessi