Vikt
28.07.2018
Hej! Jag väger 52kg och är 168cm lång på 15 år jag undrar lite angående min vikt hur man skulle kunna gå ner i vikt för jag vill bli mer nöjd med mig själv! Klarabanan

Ungdomsinformatör Ida svarar
31.07.2018
Hej!
Om man räknar ut ditt BMI så ligger de på 18,42, vilket är lite i underkant. Så du är absolut INTE överviktigt. Här kan du läsa mera om BMI och se skalan. T.ex. om man tränar mycket och har stor muskelmassa så ökar BMI, då betyder de inte att man e överviktig. Du skall absolut inte gå ner i vikt. De kan göra mer skada för din kropp. Kroppen behöver energi för att fungera så din kropp behöver mat. Om du inte äter tillräckligt så kommer inte kroppen att orka återhämta sig och kroppen går i sparläge för att den inte har tillräckligt med energi. Om du t.ex. tränar så behöver din kropp mera mat.
De är många som tror att lösningen till att man ska börja tycka om sin kropp är att gå ner i vikt, fungerar sällan OCH jag kan säga med handen på hjärtat att du verkligen inte ska gå ner i vikt. De som kommer att hjälpa dig att börja bli nöjd med dig själv är att du inte ser fel eller tänker elakt om din kropp. De e din kropp och den skall du ta hand om. De finns inte en enda människa som ser lika ut, så jämför dig inte med andra. Din kropp är din och den är fantastiskt. Ställ dig framför spegel och säg ”Jag duger precis som jag är” och ”jag är vacker”, tänk bara positivt om din kropp och ge dig själv komplimanger. Om du gör detta varje dag så kommer det att bli din sanning. Man kan ofta tänka så att man skulle aldrig vilja säga en elak kommentar åt sin bästa kompis om hens kropp, då ska man inte säga de åt sig själv heller.
Om du har någon kompis, familjemedlem eller någon annan som du litar på. Berätta för dem hur du känner och tänker, så de kan finnas där för dig som stöd och peppa dig att börja inse att du duger precis som du är.
Ta hand om dig!
Kram, Ida