Vikt
15.03.2022
Hej, jag har nu under cirka 1,5 år konstant gått ner i vikt. Tidigare åt jag knappt ingenting men endå höll jag/gick upp i vikt. Jag har gått från att väga 80kg till nu 55kg vilket börja oroa mig väldigt mycket. Jag äter väldigt mycket nu jämfört med förrut men trots det är det svårt att ens hålla vikten. Jag har väldigt god aptit och älskar mat men förstår ej varför jag inte går upp i vikt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.03.2022
Hej,
Jag kan tyvärr inte på basen av bara denna information veta vad det beror på, så jag tycker att du skall börja med att gå och tala om saken med din skolhälsovårdare. Ni behöver fundera över din hälsa i största allmänhet, vad du äter och t.ex. hur mycket du rör på dig. Du är i den åldern då kroppen förändras snabbt, och mycket energi går åt till själva tillväxten, så det är inte nödvändigtvis någonting som är "fel", men jag tycker ändå att ni skall kolla upp saken eftersom viktminskningen är så stor. Hälsovårdaren kan vid behov kolla upp de mest grundläggande sakerna genom att lägga in remisser till laboratorieprov och vid behov boka en läkartid.
Kram,
Tessi