Vikt problem
04.01.2020
Hejsan! Jag har ett problem. Är 15 år gammal tjej och ca 162cm lång men väger och har vägt (hemliga rutan). Jag tränär ca 2 ggr styrketräning där hemma och i skolan har jag 3 gymnastik lektioner per vecka. Äter normalt enligt mig. Min familj har börjat äta nyttigare mat nu för förr åt vi inte kanske så hälsosamt. Har hadd problem med ångest och panikångest under hösten 2019 men nu har ångesten minskat och har inte haft panikångest attack på ca 3 månader. Väger jag för lite? Mina släktingar har sakt att jag ser ut att blivit smalare men detta gör jag inte med vilja. Min mens är regelbunden. Vad ska jag göra för att väga lika mycket jag har vägt förut? Vad kan ha påverkat detta? Kan detta vara farligt? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2020
Hej.
I den ålder där du befinner dig nu är det helt normalt att kroppen ändrar mycket. Din kropp är ju inte alls färdigutvecklad ännu och försöker ännu hitta sin egen balans. Därför är det inte heller konstigt att vikten kan variera lite från en period till en annan, beroende på hur mycket man tränar och äter - och hur utvecklingen framskrider i största allmänhet.
Det är också viktigt att du kommer ihåg att det inte är meningen att alla människor skall se ut på exakt samma sätt, eftersom alla är helt unika. Om alla skulle lägga all sin energi på att se exakt likadana ut som alla andra så skulle ingen tid eller energi räcka till till någonting annat överhuvudtaget eftersom det inte är möjligt att se identiskt likadan ut som någon annan.
Så försök att slappna av och istället fokusera på att MÅ bra. Gör de saker du behöver för att det skall kännas bra inifrån. Rent fysiskt så är du helt normal. Se till att äta, sova och röra på dig lagom mycket så kan du vara säker på att din kropp utvecklas som den ska.
Kram
Tessi