Vill bli smal
14.06.2018
Hej! Jag är tjej och 16 år, väger 55kg och är 166cm lång. Jag känner mig fet och skulle gärna se mig ennu smalare. Jag har perioder då jag äter mindre sedan ett halvår tillbaka och jag mår jätte bra av det och känner mig superfin vissa dagar, men ibland faller jag tillbaka och äter som vanligt. Jag vill bli smalare och få en mage som ser platt och fin ut men vet inte om ja vågar gå så långt så ja får anorexia, jag är ju medveten om att de är dåligt. Vad ska jag göra

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
15.06.2018
Hej,
Jag förstår dina tankar men tyvärr så kan jag inte bekräfta dem, du är ju verkligen inte fet och det vet du säkert men det sitter i ditt huvud och din självkänsla varierar från dag till dag. Hoppas du håller med, för din längd och vikt är helt perfekt och du är omöjligen fet, men vi har alla dagar då vi känner oss snyggare och mindre snygg. Ett tips är nog att försöka undvika att spegla dig alltför mycket, dvs varför ska man stå och vända sig framför spegeln? Det har ju ingen nytta, endast eventuellt dåliga tankar om en själv för vi har ju en tendens att vara mest elak mot vår egen kropp. Det är ju också så att våra magar är som mest platta på morgonen men då vi under dagen äter så är det helt normalt att den blir större, en normal mage putar lite, har valkar då man sitter (förstås) och är mjuk och behaglig :) De magar vi ser i media är oftast inte äkta och jag rekommenderar dig att t.ex. på instagram följa sådana som visar upp riktiga kroppar och inte endast s.k perfekta kroppar.
Du skriver att du försöker äta mindre men jag får ingen info hur mycket det då är. Eftersom du nu verkligen inte ska minska i vikt för då blir du underviktig, vill du ha plattere mage så rekommenderas att träna djupare mag- och ryggmuskler, det ger en korsett som både håller in magen men ger det stöd du behöver ha för att må bra i ryggen, men det ska var måtta med allt dvs inte överdriva träningen utan göra det för att du mår bra av den. Du blir inte lyckligare av en platt mage (som nog också varierar i storlek under dagen, för annars vore det inte mänskligt).
Angående kosten ska du ha fokus på att äta fyra-fem gånger per dag, dvs frukost, lunch, (mellanmål), middag och kvällsmål. Genom att äta regelbundet bibehåller du din normalvikt och om du slarvar och hoppar över måltider/äter för lite straffar det sig alltid och du får mer sug på sk onyttig mat, jag brukar kalla det sällanmat. Mellan måtliderna ska man vara utan att äta och dricka (vatten ok förstås) och låta det gå minst två timmar mellan måltiderna men ca tre timmar är passligt. Ha fokus på att äta grönsak, frukt eller bär till vardera måltid för det ger en massa gynnsamma fördelar för kroppen och är gott :)
Vi kan också ibland äta sällanmat och det behöver vi också unna oss, det är ingen fara att nu som då äta t.ex. en chokladstång.
Var du nöjd med din vikt, sträck på dig och njut av maten istället för att den ger dig dåligt samvete. Du måste träna fram detta tänk och låta dig ha sämre dagar och du ska se att de blir färre. Som jag skrev i början så undvik gärna spegeln och det är också viktigt att undvika vågen. Du märker nog på kläderna om vikten förändras och du mår bättre av att inte ha koll på kilogram.
Hoppas du blev klokare av mitt svar. Återkom om du vill och behöver!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare.