Vill inte vara gravid
25.07.2019
Hej jag är undrar om man kan göra abort utan att ens föräldrar behöver få veta. Jag fuller femton i höst och vill ansolut inte mina föräldrar ska veta någonting,går det att diskret göra abort. Pappan var engångsligg och jag vill inte ha barn Hjälp
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
29.07.2019
Hej,
Ja du kan kontakta gynekologiska mottagningen/hälsovårdscentralen själv, och få hjälp med att göra en abort utan att dina föräldrar behöver veta. Om din mens inte kommer, ta ett graviditetstest så vet du med säkerhet om du är gravid eller inte. Graviditetstest kan du köpa på apoteket.
Dock rekommenderar jag självklart att prata med någon, ifall du skulle vara gravid. Det är jobbigt att bära på den hemligheten alldeles själv. Att prata med någon vuxen du kan lita på kommer att vara en lättnat för dig!
Sköt om dig nu!
Kram
Malin Wiik-Norrman