Vitaminer
07.02.2021
Kan man börja äta alla vitaminer plötslig, Alltså de man kan köpa t.ex på prisma? Känner att jag vill det för att kroppen ska må bra men har även hört att det inte är bra att äta alla vitaminer på en och samma gång för att det kan vara dåligt för kroppen? Tänker att jag vill börja ta A B C D E typ varje dag samtidigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2021
Hej,
Jag tror att en bättre lösning skulle vara att du åt ett vitamintillskott där du fick alla vitaminer och spårämnen i bara en tablett. Då är mängden oftast anpassad så att det blir i rätt förhållande. T.ex. Multitabs som du kan köpa på apoteket. Utöver detta kan du ta D-vitamin eftersom kroppen brukar må bra av lite högre dos än den som finns färdigt.
Fördelen med att köpa vitaminerna från apoteket är att de har genomgått lite strängare kontroller så kvaliteten på dessa kan vara bättre. Och priset är knappast högre på en burk Multitabs + D-vitamin än på 5 olika burkar från ett varuhus.
Kram,
Tessi