Lån?
27.01.2022
Hej!
Det här kanske är en lite dum fråga men är osäker, jag har lyft studielån och som jag har förstått det så börjar man betala tillbaks på lånet efter studietiden är slut. Får man automatiskt räkningar hemskickade sedan för att börja betala av eller är det något man själv ska bestämma en summa man börjar betala tillbaka när man vet man är färdig, liksom att man själv måste komma ihåg att börja ammortera bort det? Hoppas ni förstår min fråga. (:

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.02.2022
Tjaba!
Inga frågor är dumma frågor, så tack för din fråga :D
Det kan hända att det här varierar lite från bank till bank hur de gör, men iaf min bank (andelsbanken) gjorde automatiskt avbetalningar av lånet efter den tid jag hade angett vara min studietid, utan att jag själv behövde göra nåt. Dessa kom för mig till nätbanken, som färdiga amorteringar som drogs av en gång i månaden, alltså inte som en räkning man behövde godkänna utan det for automatiskt. Sen så kan man själv se sitt studielån när man loggar in i nätbanken och ändra summan på hur mycket man vill amortera bort i månaden (iaf på min bank), så det går att ändra så att det passar ens ekonomi.
Man kan också skjuta upp att börja betala tillbaka på lånet, ifall det inte passar ens livssituation just då. Så var det i mitt fall, eftersom mina studier drog ut på tiden och jag ännu inte var klar vid den tiden som banken började dra av betalningar på lånet. Men det var lätt att göra, jag kunde göra det direkt i nätbanken.
Om man skjuter upp tiden på avbetalning så kostar det en engångssumma (tror i mitt fall var det 50€), och man kan max skjuta upp det 12 månader i taget innan man måste ansöka om att skjuta upp det igen ifall det behövs. Eftersom det kostar att skjuta upp att betala tillbaka på lånet så kan man fundera på om det är lika bra att skjuta upp det 12 månader med detsamma, istället för att tänka att "hmm, om sex månader BORDE jag vara färdig", för man vet ju inte alltid vad livet ger en. Men, jag hoppas du slipper göra som jag gjorde, och blir klar i tid :D
Hoppas det här svaret gav dig klarhet. Ifall det ännu finns nåt du undrar över, så har många banker idag en tjatt-tjänst där man kan ställa frågor, vilket är väldigt behändigt, jag använde mig själv av en sån när jag tog reda på hur jag skulle göra med mitt studielån :)
Kram, Kix