Lära sig finska
25.05.2016
Hej! Jag kommer att skriva finska i studentexamen nu nästa höst, och jag är i desperat behov av att lära mig så flytande finska som möjligt! Grammatiken är jag bra på, men ordförådet är lite väl knappt och så låser det sig när jag ska tala med en finskspråkig. Jag blir jätterädd för att göra misstag och stannar och hackar fram orden.
Hur kan jag lära mig? Finns det någon sida för att skaffa en finsk skypekontakt att hålla tandem med? Jag googlade runt men hittade inget. Är tacksam för svar :) Muminmamma

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
27.05.2016
Hej Muminmamma,
det bästa jag kan rekommendera dig inför att skriva språk i studentexamen är att titta på filmer, som i ditt fall är på finska. Du kan även låna böcker på finska och läs dem. Men välj såna slags böcker som du är intresserad av, är det kanske romaner eller deckare så låna såna. Då har du större intresse att läsa böckerna. När du ser på finsk film eller läser en finsk bok så kan du ha en ordbok brevid dig för att slå upp i om det kommer ord du inte förstår. På det här viste matas både nya ord in i ditt huvud och du lägger märke till meningsuppbyggnad på finska.
Du kanske kunde kolla upp FinTandem? Du hittar till deras hemsidan Här. Tyvärr är det somamrstängt nu och anmälningar tas emot först i augusti igen. Tanken med tandem är att personer med olika modersmål ska lära sig varandras språk genom diskussion. Det finns bra information på deras hemsida. Kanske är det lite väl nära studentskrivningen men ifall du ändå är intresserad sen senare :)
Ett annat tips jag ännu kan ge dig är om du har någon kompis som är tvåspråkig som kanske kunde börja prata finska med dig istället. Det kan kännas lite underligt till en början om man under en längre tid har pratat svenska och plötsligt övergår till finska men snabbt vänjer man sig. Jag gjorde det med en vän en gång. Vi bestämde oss plötsligt att byta om till finska efter ett års vänskap och idag, ca 14 år senare så pratar vi fortfarande finska med varandra :)
Lycka till!
Kram
Alexandra