Lärar lön
22.05.2019
Hej!
Jag undrar vad en lågstadie lärare har i grundlön men även vad det blir med olika tilläg, övertid osv?
Alltså vad är en normal månadslön för en lågstdielärare? Blivande lärare?

Ungdomsinformatör Ida svarar
24.05.2019
Hej!
Intressant fråga, tyvärr kan jag inte ge dig en exakt siffra, för grundlönen skiljer sig beroende på vilken sorts lärare (klasslärare, speciallärare.. osv) man är och vilken utbildning man har. Lärarlönerna (kommunalt anställda) bestäms i kollektiv avtalet UKTA. Länkar här till Finlandsvenska lärarförbunds hemsida där de skriver om löner och arvoden.
Saken är den att det är svårt att ge en direkt lista på vad en lågstadielärare får i lön. Som du kan se på länken här nedanför så finns det en hel del olika titlar som man kan ha och grundlönen skiljer sig mellan dessa lite. I listan kan man se att som lärare i ett lågstadium kan man få mellan 1940-2850 euro i grundlön. Löner och arvoden inom UKTA.
Om övertid och andra tillägg kan du läsa om på den första länken. :)
Hälsningar Ida