Mår dåligt
30.05.2022
Hej. Jag bråkar jätte ofta med min pappa… jag håller på med en sport som behöver mycket tid i mitt liv. Men min pappa tycker det tar för mycket tid jag och min mamma har samma hobby så det blir ju ännu mera tid åt den sporten då vi båda håller på. Vi bråkar nästan varje dag. När jag försöker ta upp något vid mat bordet säger han bara att jag ska vara tyst och vågar inte heller säga när jag är bara med min mamma. Vi var just på en resa pågrund av hobbyn och min pappa tyckte hela tiden att det är en onödig sport att lägga pengar på. Hej

Ungdomsinformatör Kix svarar
02.06.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Vad roligt att du och din mamma har hittat en sport som ni kan syssla med gemensamt, det är säkert fint för er ”kvalitets-tid”. Också coolt att du tävlar på så hög nivå tycker jag!
Det som jag instinktivt känner när jag läser din fråga är att kaaaanske det är så att din pappa är lite svartsjuk innerst inne på att du och din mamma har en sån här sak gemensamt, som inte han har? Han kanske inte skulle erkänna det här för sig själv, men det kan vara något sådant som ”spökar”.
Om jag var du så skulle jag nog försöka ta upp det här med din mamma när ni är själva, kanske kan hon hjälpa dig att förmedla till din pappa hur du känner när han säger såhär. Det är ju absolut inte kul att hålla på att bråka, plus att man ju gärna vill känna stöd från sina föräldrar för sånt man är intresserad av.
En annan sak som du skulle kunna prova om du vill, så är att försöka få in mera kvalitetstid med din pappa. Hitta på något med bara honom, något som han tycker om. Det behöver inte nödvändigtvis vara något avancerat, men bara så att han känner att du vill vara med honom. Detta råd ger jag för att IFALL det är så att han är lite svartsjuk på att du och din mamma har er egen grej, då kunde en sån här sak eventuellt hjälpa lite, kvalitetstid när ni pratar om något annat än sporten som han har lite svårt att förstå sig på.
Hoppas det löser sig! I alla fall så tycker jag inte att du ska sluta med något som du är bra på och som du är genuint intresserad av. Det är inte alla människor som är så lyckligt lottade att de har en sån hobby! Kan på ett sätt ändå förstå om pengar kan bli ett ”problem” eftersom det inte finns oändligt av dem, men kanske du också kan försöka ha någon sorts ”sportkassa” dit du sparar pengar som du jobbat för exempelvis i hemmet, så att du visar att du också vill ta ekonomiskt ansvar i längden för att kunna hålla på med det här.
Kram, Kix