Mens
21.05.2019
Hej.. visst kommer mensen från slidan från de nedersta. Men när jag har kollat på spegeln så såg jag blod på kisshållet Vet ni varför det är så? Eller ska det vara så Elina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2019
Hej.
Kvinnan har tre hål i underlivet. Urinrörsmynningen, slidan och ändtarmsöppningen. Från urinröret kommer bara urin, från ändtarmsöppningen kommer bara bajs. Ur slidan kommer mensblodet och flytningar.
Men blod är ju till sin natur lite klottigt, och med tanke på att kvinnans underliv är format lite som en "ränna" så betyder det att blodet ganska ofta kan spridas från slidan både framåt och bakåt i underlivet. Så blodet du har sett vid urinrörsmynningen kommer nog från slidan. Det är ytterst sällan det skulle komma klart blod ur urinblåsan, och då oftast i samband med urinvägsinfektion - vilket du nog skulle ha märkt om du hade.
Så inget att oroa sig för.
Kram
Tessi