Mens på en vanlig pillervecka
18.03.2019
Jag är i mitten av kartan och ska alltså inte ha mens! Ändå har jag haft det hela förra veckan och de har nu börjat minska. Dock förstår jag inte varför det kan bli såhär!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej.
Jag vet inte hur länge du har ätit dina piller, men om du ganska nyligen har börjat så är det inte ovanligt att mensen ändå kan dyka upp lite oväntat. Det handlar ofta om att kroppen helt enkelt inte har vant sig med pillren ännu.
Har du ätit pillren en längre tid så kan det också vara helt normalt. Men OM du skulle blöda massor, eller få väldigt kraftig värk, eller om det upprepas ofta, så att du flera månader efter varandra börjar blöda oväntat mitt i en cykel så tycker jag att du skall kontakta en barnmorska eller gynekolog. Då kan det hända att de rekommenderar att du byter piller till en annan sort som har en lite annat hormonsammansättning, och/eller att de behöver undersöka dig för att kolla att allt är som det ska.
Så i nuläget behöver du inte nödvändigtvis göra annat än vara snäll med din kropp och leva vidare, men om det upprepas inom de kommande månaderna så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning.
Kram
Tessi