Mensen???
24.01.2020
Hej...
Är 14 år och fick min mens för 7 månader sedan.
Den har varit rätt normal och så men nu vet jag inte...
9 december fick jag mens och den vara ganska normal hade det i 5 dagar.
Ungefär 2 veckor senare 25 december fick jag mens igen tror jag... för det första så fick jag mensen konstigt snabbt igen tycler jag och för det andra var mensen mest en mörkbrun flytning liknande och ibland var den liite orange röd? Hade det i ca 5 eller 6 dagar det också. Nu för kanske 4 dagar sen på söndag fick jag nått som jag trodde mens för det var en ljusbrun flytning? Hade det i 2 dagar och sen vara det borta. Nu sitter här jag då och inte vet om jag är sen eller vilken mens jag ska räkna med eller vad?? Är det nått som är fel? Har inte haft sex om det hjälper nått. Hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2020
Hej.
Med tanke på din ålder så är nästan allting normalt då det handlar om mensen. Det är normalt att den är oregelbunden, och att den precis som för dig ibland dyker upp, ibland är väldigt sparsam och ibland pågår "normal" längd. Mensens färg kan också variera från gång till gång - ibland är det klarrött blod och ibland är det mer som en brun flytning.
Oftast brukar mensen bli mer regelbunden med tiden, både då det handlar om menstruationscykelns längd och mängden blod. Men anledningen till att den för unga tjejer kan vara oregelbunden är helt enkelt den att kroppen inte ännu helt har vant sig vid systemet.
Så jag tror nog att det var din mens som kom fast du blödde väldigt lite denna gång, men att slemhinnan som byggts upp i livmodern helt enkelt var så tunn att det fanns väldigt lite att stöta bort.
Anteckna gärna i din kalender då du har mens så är det lättare att se ett mönster i det. Med tiden kommer det nog att bli mer ordning på det.
Kram
Tessi