Mensen har blivit konstig
20.02.2019
Hej. Jag är 18 år och fick min mens när jag va 13, o mellan att jag var 13-16 år har den kommit regelbundet och varat lika många dagar. Men nu i snart 2 år har mensen hoppat över flera månader, (längst 3 eller 4 månader försenad). Är lite orolig över varför den har blivit så oregelbunden, men kan tillägga att under de senaste åren har jag lidit av både depression, ångest och en konstant inte stress över situationer med familjen bland annat o jag undrar om mensen kanske kan ha blivit påverkad av det? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2019
Hej.
Ja, det låter sannolikt att din mens kan ha påverkats av att du har mått sämre psykiskt. Kroppen är ju inte en maskin och vår mentala hälsa spelar absolut en roll i hur mensen funkar.
I det skedet då du besöker en gynekolog eller barnmorska så kan du ta upp saken så att de är medvetna om det då de undersöker dig. Det finns olika tillstånd som kan göra att mensen blir oregelbunden och cyklerna långa, men de brukar i allmänhet ge andra symtom också (t.ex. väldigt kraftiga och smärtsamma blödningar). Så det att mensen har varit oregelbunden behöver i sig inte betyda att det finns något annat "fel" än att du har mått dåligt och varit stressad.
Följ med situationen, och förhoppningsvis ordnar mensen upp sig då du börjar må bättre psykiskt. Tveka inte att ta kontakt med preventivrådgivningen om det är någonting du funderar över.
Kram
Tessi