Mentalt sjuk kompis
06.04.2020
Jag har en kompis som bor i Sverige för och är bland annat deprimerad och hår ångest från förut men nu har hon börjat förlora stora delar av sin empati och känner ingen empati för medmänniskor förutom mig och några andra få undantag. Hon säger att hon inte känner empati för många brott som till exempel känner hon ingen empati för folk som blir mördade även fast hon säger att hon vet och förstår att det är fel. Hon säger att det inte finns något gott med världen och att allt är mörkt och meningslöst och jag har försökt att säga att man kan se det goda i saker även fast man är medveten om det onda. Då svara hon att hennes huvud är söndriga och att hon inte är frisk och att det är därför hon inte kan se någon anledning i att bli friskare eller börja se ljus igen. Hon berättar också alltid att hon hatar hela mänskligheten och att det inte finns mycket godhet kvar. Jag är egentligen hennes enda vän eftersom att hon anser alla andra vara onda eller jobbiga och hon säger att hon inte kan skaffa vänner. Det här är väldigt jobbigt för mig då jag inte vet hur jag ska hjälpa henne och det drar på min mentala hälsa något enormt. Jag har lovat att alltid finnas där för henne och det måste jag hålla men jag vet inte vad jag ska göra i den här situationen. Hon går i en utredning nu och hon säger att hon vill få hjälp av dem men de tog extremt länge för mig att bara övertala henne om att göra det. Jag har ibland svårt med att bara lyssna på mina kompisar och vill istället bara lösa deras problem åt dem men det går ju såklart inte i det här fallet. De här gått så långt att många av hennes åsikter har blivit extremt dåliga och hon uttrycker sig ibland rasistiskt för att hon tycker att Sverige har för mycket invandrare. Det här är något jag brinner för ganska stark och något vi bråkade kanske mycket om under en stund. Allt har bara gått för långt och jag vet inte hur jag ska vara en bra vän för henne nu utan att skada mig själv och känna mig fångad.

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.04.2020
Hej!
Det är svårt ibland att vara stöttepelaren mot någon som mår dåligt. Det är lätt att det blir en frustration när man inte kan hjälpa eller göra nåt utan det enda man kan göra är att finnas där. Så till att börja med så måste du acceptera att det är hon som har makten att ändra sitt mående – denna process kan dock ta en väldigt lång tid för henne. Så det du kan göra är att finnas där för henne när du orkar, och försök att bara lyssna. Ifall du umgås med henne så kan du försöka att inte ta in alla negativa kommentarer som hon säger. Du kan mycket väl säga att du har en annan åsikt, kanske hon då får en tankeställare?
Det är inte meningen att hon ska dra ner ditt mående och det tror jag inte är hennes avsikt heller. Det är jättebra att du har lagt märke till det här och att du kan göra något för att ändra det.  Du nämner att hon har empati för dig vilket är bra.  Fastän ni har olika åsikter, så försök att inte ta allt hon säger så bokstavligt. Det kan hända hon har dessa åsikter just för att hon mår dåligt.
Ifall du upplever att du inte orkar prata eller umgås med henne, så lyssna på dig själv då. Tänk på ditt eget mående och se vad du klarar av.
Ta hand om dig!
Kram, Ida