Min bästavän
19.12.2020
Hej!
Jag har ett problem. Jag har en bästavän vi är liksom jätte nära som systrar berättar allt och ja ni kan tänka ut resten. Känt varandra i 8 månader nu och liksom klickar såååå braaaaaaa, men jag drömmer väldigt mycket drömmar om att hon lämnar mig liksom blir kall från ingenstans. Får mig o må dåligt går o träffar en kille o mysa med fast än jag mår jätte dåligt o gråter o hon vet om det alltså i drömmen och det är liksom inte bara en engångs dröm utan det är ofta. Vad ska jag göra vad kan drömmen bero på vill verkligen absolut inte förlora henne älskar henne så himla mycket vill leva med henne livet ut Anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. För det första så är det jätteroligt att höra att du har hittat en kompis som du klickar så bra med, såna är verkligen guld värda :) Men det är kanske just det, att eftersom du tycker om henne så mycket och hon betyder mycket för dig så börjar din hjärna spöka lite ”men tänk OM jag skulle förlora henne, vad hemskt det skulle vara”, fastän det inte finns några som helst tecken på det. Det låter som att det är en rädsla för dig att bli övergiven och inte sedd. Är det månne så att någon annan i ditt liv tidigare har fått dig att känna dig så, och att det därför är lite extra känsligt för dig?
Det är säkert jobbigt att drömma sånt där, eftersom drömmar kan kännas så verkliga och man kan ibland ha med sig känslan från drömmen en stund in i vaket tillstånd. Då är det viktigt att komma ihåg att drömmar är just det – bara drömmar! De är inte tecken på något verkligt som kommer att hända. Drömmarna är en produkt av din egen hjärna och återspeglar dina egna rädslor och tankar - inte något som din kompis på riktigt gör eller planerar att göra :)
Det huvudsakliga i drömmar är vilka teman och känslor som väcks, och inte nödvändigtvis vilka personerna är, eftersom de mest är symboler för att visa vissa teman. Den här drömmens tema verkar vara att bli lämnad. Det är vanligt att man en tid har återkommande drömmar för att sen sluta. Det finns inte hemskt mycket att göra åt det, men om ditt tema är att bli lämnad så kunde du kanske dagtid jobba på att ta hand om dig själv och stärka din egen självkänsla, det kan hjälpa. HÄR kan du läsa mera om självkänslan.
En annan sak du kan prova är att när du vaknar på morgonen och har drömt en sån här dröm så blundar du och fantiserar vidare om drömmen på ett sånt sätt att den slutar positivt, och först sen stiger du upp.
Lycka till, hoppas dessa drömmar slutar snart!
Kram, Kix