Missade p piller
21.01.2019
Hej. Går på yasmin 21 och är nu i slutet av min nuvarande karta. Glömde ta i fredags, tog som vanligt i lördags vanlig tid men förstod först på söndag (sista dagen på kartan) att jag glömt att ta på fredag. Ska jag bara skippa den piller som jag aldrig tog i fredags och bara vänta på mensen elle borde jag tagit dubbel idag (söndag) endå? Slutade p pillren skydda mig strax då jag glömt ta i fredas? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2019
Hej.
På söndag hade det nog varit för sent att ta dubbla piller för att det skulle ha haft någon effekt. Du missade alltså pillret på fredag, så från och med då var ditt skydd försämrat.
Då man glömmer ett Yasmin piller under den tredje veckan så skall man helst fortsätta på nästa karta direkt - utan att hålla paus, eller ta pausen direkt och vara pillerfri en vecka tills man börjar på nästa karta. Dessa råd står också i bipacksedeln som följer med dina p-piller. Men eftersom du inte gjorde något av dessa alternativ så föreslår jag att du använder kondom tills du har tagit pillren på nästa karta i 7 dagar, eftersom ditt skydd annars kan vara försämrat. Så även om din mens (tömningsblödning) kom - så skall du skydda dig med kondom under mensen och under den första veckan på nästa karta.
Kram
Tessi