Molluscum på snoppen
05.12.2022
Hej! Jag har fått en molluscum på snoppen. Hade sex utan kondom senast för 4 måndader sen och den kom för ca 1.5 månad sen. För tillfället är det bara en prick där men för ca 4 veckor sen kom en till men den försvann på 2 veckor. Denna prick som är där just nu är på penis skaftet och denhar varit där länge och inte ändrat på sitt utseende på något sätt. Jag har inte varit hos läkare. Vad ska jag göra? Hur länge kommer den att vara där? Kan jag få bort den på någor sätt? Kan jag ha sex utan kondom? Är det farligt att ha molluscum? S.s

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag att du borde träffa en läkare. Dels för att ta ställning till om det faktiskt handlar om mollusker eller om det kan vara frågan om någonting annat, t.ex. kondylom. Om du t.ex. själv vet att du har haft oskyddat sex så finns det anledning för dig att bli undersökt och testa dig för könssjukdomar.
Mollusker i sig är ofarliga, men beroende på om de orksakar irritation så kan man försöka avlägsna dem, speciellt om de uppkommer vid könsorganen. Detta bör en läkare ta ställning till.
Hälsningar
Tessi