Oskyddat sex
19.02.2019
Tjo, jag är 15, min flickvän är 16. Hon har haft oskyddat sex med sin tidigare pojkvän, då omedveten om att man löper risk att bli gravid.
Hon frågade om jag tyckte hon skulle skaffa p-piller istället för att vi skulle använda kondom, då jag skulle känna mer eftersom gummi är ganska tajt på mig.
Jag påpekade då att kondom fortfarande är säkrare eftersom det skyddar mot sjukdomar också, hur stor är chansen att någon av oss fötts med könssjukdom? Skulle det vara säkert att ha oskyddat sex om hon skaffar p-piller? Bör vi gå och testa oss på ungdomsmottagningen innan? Eric Wright

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2019
Hej.
Man föds inte med könssjukdomar, och sannolikheten att man skulle ha smittats med en könssjukdom vid förlossningen och inte vetat om det är ytterst liten. Men eftersom din flickvän har haft oskyddat sex med sin förra kille så finns det anledning för henne att testa sig innan ni börjar ha oskyddat sex.
Precis som du skriver så skyddar kondom mot både könssjukdomar och graviditet, och det finns kondomer i olika storlekar så det går nog att hitta kondomer som inte känns för små för dig.
Om du inte har haft oskyddat sex med någon innan detta förhållande så borde du alltså vara frisk, men din tjej kan besöka en ungdomsmottagnin för att bli testad. Efter det kan hon börja med p-piller och ni kan skydda er mot oönskad graviditet på det sättet.
Kram
Tessi