P-piller
18.06.2019
Hej! Är det så när man tar p-piller att det är okej om det går några timmar efter sin riktiga tid? Om jag t.ex tar klockan 4 vanligtvis, men så har jag tagit typ klockan 6 kanske några dagar, så påverkar väl det ingenting? Har läst att man har 36 timmar på sig att ta sitt p-piller före det slutar värka. Är det sant? För har haft samlag utan kondom efter dessa dagar och är lite rädd om det finns någon chans för graviditet. Är på min fjärde karta nu och har en mensvärksliknande värk i magen, borde jag byta p-piller eller är det något annat? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2019
Hej.
Med p-piller är det nog helt okej fast det kastar med ett par timmar åt någotdera hållet när man tar sina piller. Med minipiller är det viktigare att man håller tiden ganska exakt från dag till dag. Om p-pillren tas inom 12 timmar efter att man borde ha tagit dem så är man ännu skyddad, men efter det är det möjligt att skyddet blir försämrat.
Du skriver att du är inne på din 4 karta, men jag utgår ifrån att du inte har ätit dem på raken utan haft paus för blödning emellan?? Om du skulle ha ätit pillren i ett sträck så är det nog ganska självklart att det börjar kännas någonstans. Men även om du haft paus med pillren och låtit kroppen tömma bort den gamla slemhinnan så kan man känna av mensvärk ibland. Kroppen är fortsättningsvis en levande sak och inte en maskin, så mensvärken och blödningarna kan variera från en månad till en annan utan att man nödvändigtvis vet varför. Bara på basen av det du skriver så tycker jag inte att du behöver överväga att byta piller, men om du har frågor eller känner att du vill diskutera saken med någon så kan du ringa till preventivrådgivningen i din hemkommun så hjälper de dig.
Kram
Tessi