P-ring
29.03.2020
Hej! Jag har nu min första mens efter att jag började använda Nuvaring. Jag började med pringen för att jag hade (oregelbunden) jobbig mens med rikliga blödningar, mycket värk och illamående. Nu har jag fortfarande ganska rikliga blödningar vilket är synd då jag ville slippa det. Kan det bli bättre när jag har min mens efter 2a eller 3e ringen? Vet inte heller om jag vill prova byta till t.ex p piller för att de innehåller väl mer hormoner än p ringen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej.
Eftersom du bara har haft ringen i en månad ännu så tycker jag att du skall avvakta ännu, för det kan ännu ändra. Vanligen brukar man rekommendera att man fortsätter med samma p-piller/ring i minst tre månader eftersom det är ungefär den tid det tar innan kroppen vänjer sig. Så de flesta biverkningar brukar gå över inom den tiden och med tiden kommer antagligen slemhinnan i livmodern att tunnas ut med hjälp av ringarna så att du på sikt kommer att blöda mindre.
Om du om några månader fortfarande tycker att du blöder för mycket så kan du antingen överväga p-piller, eller spiral. Spiralen innehåller förhållandevis lite hormoner och det är vanligt att blödningarna minskar eller t.o.m upphör helt med den. Ring och tala med en barnmorska på preventivrådgivningen om du har frågor.
Ta det lugnt, jag tror att det kommer att bli bättre under de kommande månaderna.
Kram
Tessi