P-stav
01.03.2021
Hej!
Jag undrar om det är vanligt att man får blodaktiga flytningar då man har p-stav? Har haft min stav i lite över en månad och det har inte hänt tidigare. Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.03.2021
Hej,
Eftersom p-staven innehåller bara ett hormon (gestagen) i motsats till p-piller som innehåller två, och därför är det precis som du skriver vanligare att man kan få mellanblödningar eller oregelbunden mens med dessa. Men om du bara har haft din p-stav i en månad så är det nästan omöjligt att veta hur den kommer att påverka dig längre fram. Så jag skulle helt enkelt råda dig att försöka ha tålamod och följa med.
Vanligtvis brukar man råda människor att testa i minst tre månader eftersom det är ungefär den tid det tar för de flesta biverkningar att försvinna.
Du behöver inte oroa dig över blödningarna, de är normala och det är inte ett tecken på att din p-stav inte skulle fungera.
Kram,
Tessi