Aids
11.10.2020
Hejsan.
Jag undrar hur man får aids och vad det är.
Varför har de me homosexuella och göra?? Fattar inget. De e som man hör ju att folk är sådär att människor som är gay har aids eller nått sånt men fattar inte va det har med dom att göra, kan inte alla ha aids? Eller har bara homosexuella det? Och varför? Fattar inget.
Förstårinte

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2020
Hej,
AIDS är en förkortning av acquired immunodeficiency syndrome, vilket är det tredje och sista stadiet av HIV (human immunodeficiency virus).
Man började tala om HIV och AIDS i slutet av -70talet. Hiv är alltså ett virus som förstör kroppens immunförsvar, och ännu på 90-talet var det jämförbart med en dödsdom att få veta att man hade smittan, eftersom HIV på den tiden alltid ledde till AIDS - vilket är en dödlig sjukdom. Skillnaden idag är att det finns effektiva bromsmediciner som gör att hiv inte måste utvecklas till aids, så även om man får smittan så kan man med rätt behandling leva ganska normalt.
HIV smittar främst genom oskyddat sex och genom blod. Det att man förknippar homosexuella män med hiv och aids har att göra med att det från början (på 70-80 talet) var speciellt bland homosexuella män som smittan förekom. I Finland finns det globalt sett ganska lite smittade, och det upptäcks ungefär 200 nya fall per år. I Finland är det fortsättningsvis bland män som har sex med män som förekomsten är störst, men även bland personer som smittats av sexualpartners i t.ex. Thailand eller Ryssland.  Risken att smittas är alltså störst genom analt/vaginalt samlag utan kondom, och genom sprutor (hos dem som använder intravenösa droger).
Sjukdomen hiv gör att kroppens immunförsvar försvagas, så att man inte klarar av att stå emot olika smittor som man utsätts för. Men idag finns det bra bromsmediciner för den som är smittad - och om medicineringen är rätt så minskar risken att smitta ner någon annan (även om man skulle ha oskyddat sex). För en person som t.ex. lever tillsammans med en HIV-positiv person finns det också mediciner man kan ta för att förhindra att man skall smittas. Dessa mediciner kan också användas av t.ex. sexarbetare, personer som använder droger intravenöst eller personer som har många sexualpartners och inte alltid använder kondom.
Globalt sett är HIV/AIDS fortfarande en sjukdom som påverkar ett väldigt stort antal människor, men i Finland där både testerna och medicinerna är gratis är det väldigt få som dör i AIDS. Det enda sättet att veta om man blivit smittad är att testa sig, och det kan man göra på sin egen hälsocentral. Hivpoint har väldigt bra sidor om hur situationen ser ut i Finland.
Men för att ge dig ett konkret svar på din fråga så ja- alla människor kan smittas, inte bara homosexuella. Och en väldigt liten del av homosexuella män är trots allt bärare av smittan.
Kram
Tessi