arbetslöshetskassa
15.01.2019
Hej!
Har länge funderat på det här och googlat lite men har aldrig fått någon bra svar. Är det möjligt för en tredje årets studerande, som studerar på yrkeshögskola att vara medlem i en arbetslöshetskassa, t.ex YTK.
Jag jobbar inte så mycket nu men vikarier och hoppar in på lite olika ställen då jag har möjlighet och är ledig från skolan.
Vet inte så mycket om olika arbetslöshetskassor men passar t.ex YTK för de som jobbar inom social och hälsovård branschen?
Tack på förhand!
c.a

Ungdomsinformatör Ida svarar
23.01.2019
Hejsan!
Ett av kraven för att få bli medlem i YTK är att man har ett ikraftvarande anställningsförhållande. Så man måste ha ett arbetsavtal som är i kraft.
Jag skickade iväg frågan till YTK, här under finns svaret som jag fick av dem.
"Du kan ansluta YTK om du är löntagare. Vi har medlemmar från alla brancher. Branchen påverkar inte på medlemskapet.
Du kan ansluta när du studerar om du arbetar också. Anslutningsdagen måste vara arbetsdag. För den tiden du studerar heltid har du inte rätt till dagpenningen. En förutsättning att betala inkomstrelaterad dagpenning är att du uppfyller arbetsvillkoret på 26 veckor. Sådana veckor du har arbetat åtminstone 18 timmar per vecka samlar arbetsvillkoret. Du måste samla arbetsveckor när du är medlem inom granskningsperioden av 28 månader. Granskningsperioden kan förlångas om du är borta från arbetsmarkaden när du studerar heltid..
Du kan ansluta som som student medlem det betyder att du är medlem bara i YTK-föreningen. https://se.ytk-yhdistys.fi/till-studenten
Som studentmedlem kan du använda tjänster av YTK-förenignen men du är inte medlem i arbetslöshetskassan och sen kan du inte samla arbetsvillkoret.
Du kan också ansluta till arbetslöshetskassan. https://se.ytk.fi/bli-medlem "
Hälsningar Ida