Arg
06.07.2022
Jag blir så arg på diagnoser och sånt. Min kurator vägrade ta min ”ätstörning” längre för att jag inte är underviktig. Hon säger att ingen kommer behandla det före man är underviktig fastön jag berättade åt henne att jag äter väldigt lite och tränar. Har gått ner från 58-48 på en månad. Men är tydligen inte tillräcklit underviktig.
Är så arg då jag äntligen vågade säga nått åså gör hon sådär, tänker aldrig mer gå till henne

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2022
Hej,
Det känns onekligen konstigt att hen sade så, eftersom det helt enkelt är fel. En ätstörning sitter inte i vad du väger utan hur du tänker, och kravet för att få vård är inte att man skall vara underviktig (hur skulle det då gå för alla gravt överviktiga matmissbrukare?) Kan det på något sätt handla om ett missförstånd? Antingen så att hen inte förstod dig eller att du inte förstod hen?
Nu på sommaren är det kanske inte så lätt att få kontakt till de "rätta ställena" inom vården, men det finns andra vägar att gå än via din kurator. Om du själv vet att du vill ha hjälp med din ätstörning så kan du börja med att kolla upp livslust-projektet. Du kan också boka tid till en läkare på hvc som förhoppningsvis förstå problematiken och remittera dig vidare så att du får den hjälp du behöver.
Kram,
Tessi