Blod vid ändtarmen
12.10.2020
Hej! Jag tror det är något som inte står rätt till där nere. Varje gång efter jag har gjort nummer 2 så kommer det blod på pappret. Vissa gånger kommer det fast jag bara gjort nummer 1. Jag har inte hård mage eller något sånt utan den är som vanligt. Men ändå så kommer det blod på pappret och börjar svida. Vissa gånger är det värre än andra. Detta har pågått en tid och jag vet inte vad jag ska göra åt saken. Jag har tittat med en spegel men ser inget fel. Vad ska jag göra åt saken?? En orolig tjej :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2020
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara speciellt orolig över detta. Det är ganska vanligt, men ett problem som man sällan talar så mycket om. I de allra flesta fall beror blödningen på att det kan finnas små ytliga sprickor vid ändtarmsöppningen, eller att man har en ytlig hemorrojd inuti ändtarmen. Sånt låter alltid väldigt dramatiskt men det  är som sagt inte alls speciellt ovanligt.
Du skriver att du inte har haft förstoppning eller trög mage utan att den har varit "helt normal". Hemorrojder beror inte alltid på trög mage, utan kan också förekomma i fall där det är helt tvärtom, d.v.s. att man ofta har diarré eller helt enkelt krystar mycket. Men om det rör sig om en spricka vid ändtarmsöppningen kan det också handla om att man torkar sig för "hårt" eller mycket vid toalettbesök.
Det du kan göra är först och främst att fundera över om du har märkt några andra symtom, t.ex. klåda vid ändtarmsöppningen, smärta i samband med toalettbesök eller att du har någon punkt vid ändtarmsöppningen som gör ont. Så länge blodet är klart (rött) så är det oftast inte speciellt oroväckande. (jämfört med att det är mörkt eller nästan svart, vilket kan tyda på att blödningen sitter högre upp i tarmen.)
Från apoteket kan man receptfritt köpa en salva som heter Sheriproct Neo, som man kan smörja i och vid ändtarmsöppningen, och den kan hjälpa i de fall där det handlar om ytliga sprickor eller hemorrojder. Det finns även suppositorier (stolpiller) av detta märke om man misstänker att problemen är på insidan av tarmen. Ibland kan det hjälpa att man tvättar sig med vatten efter toalettbesöken istället för att torka sig, speciellt om ändtarmsöppningen är irriterad. Oparfymerad olja kan också användas för att hålla husen mjuk.
Försök att dricka lite mer än normalt under de kommande veckorna, och helt enkelt följa med situationen.  OM situationen skulle fortsätta om t.ex. tre veckor, eller om det blir "värre" så tycker jag att du skall kontakta hvc och boka en läkartid. Men jag tror som sagt inte att du behöver stressa över det, det är någonting att vara uppmärksam på - men inte nödvändigtvis ett tecken på att någonting farligt är på gång.
Kram
Tessi