Drama i skolan
27.11.2022
Hej decibel! Jag skulle gärna vilja få era tankar och åsikter över en grej. Alla har olika åsikter men jag vet inte vad jag skulle kunna göra.
Jag blir mobbad i skolan av vissa tjejer, min ex bestis och hennes gäng som jag var vän med förr.
Jag har ångest och panik att komma till skolan. Jag får panikattacker ofta nu och går i wc och nyper mig i nacken. Så de kommer ärr. Men när jag får mina panikattacker så vet jag inte själv vad jag gör
De ger väldigt fula blickar till mig, talar massor av skit och falska saker om mig.
En av de tjejerna gillar garanterat min pojkvän, och de får mig obekväm. De är också en anledning varför dom vill ha vårt mig. För de vill att jag och min pojkvän skulle göra slut så hon och han kunde bli ilag.
Min pojkvän är riktigt bra vän med tjejerna, som får mig må sämre. Varför är han med dom? För han vet att de talar skit om mig, och han gör de å. Jag skulle inte kunna vara i någon kontakt med personer som skulle tala skit om han. Jag skulle säga imorgon personer som talar skit om han. Men han håller aldrig min sida. De är jag besviken över.
Nu har dom mindre kontakt på snap när jag är med honom, men på natten snappar dom mer och på dagen. För jag får stress att det skulle vara något på g med dom.
Jag har ångest att komma till skolan, jag skulle gärna vilja få ledigt eller något en tid så att jag skulle kunna återhämta mig.
Min depression är bara värre och värre pga dehär
Jag skulle vilja reda ut dehär drama. Men jag vill inte ha något kontakt med flickorna och sen vill jag inte försöka prata om dehär till min pojkvän för han blir sur. De är ganska sus enligt mig
Sen känns de som att de är jag som försöker hålla oss två ihop med mina sista krafter, för jag är verkligen helt slut mentalt. Och han bara gör de som han vill
Jag vet inte nå vad jag skulle behöva göra, för dehär drar ner mig så mycket
Jag är så så så rädd att han tar henne över mig
Tjej som plågas

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.12.2022
Hej,
Förlåt för att du har fått vänta så länge på ett svar.
Jag ärledsen över all drama du upplever just nu. Jag vet inte om jag har några direkta råd för dig om vad du skall göra, men det finns några saker du kan tänka på.
Det finns alltid människor man inte kommer överens med, och i sig är det ingenting man behöver göra någonting åt. Alla kan inte vara vänner och det är helt okej. I bästa fall får man försöka att ändå vara sakliga med varandra så gott det går, men jag förstår definitivt att det är svårt då det känns som att du måste försvara dig själv och de talar illa om dig.
Då det kommer till din pojkvän så har han förstås rätt att vara vän med vem han vill. Man kan inte äga en annan person och man kan inte välja vänner för någon annan. MEN, om du vet att de skickar med varandra och att de skickar sådant som går över gränsen för vad som är vänskap och vad som är någonting mer än det så behöver du inte ta det. Då behandlar ju inte han dig så som man skall behandla sin partner och du har rätt att fråga honom vad det är han håller på med. Han kan förstås inte heller påverka vilka bilder hon skickar till honom, men han kan påverka om han svarar på dem eller inte och hur han behandlar dig. Det känns inte okej att han t.ex. accepterar att de talar illa om dig för han borde vara mer lojal mot dig som är hans flickvän än mot dem.
Jag förstår om du är rädd att förlora honom, men det är alla gånger bättre att vara singel än att vara tillsammans med någon som inte behandlar en väl eller som inte uppskattar dig. Nu vet jag förstås inte hur han är som pojkvän i största allmänhet men du skriver att det känns som att det är bara du som jobbar för att ni skall hållas ihop och att han gör som han vill - och så skall det inte vara. Jag förstår att det gör fruktansvärt ont, men i långa loppet kommer det att bryta ner dig helt. Tala med honom och fråga vad han egentligen vill. Jag kan förstå att du är rädd för vad han kommer att svara, men många gånger är det ändå lättare att veta än att gå omkring och försöka gissa vad någon annan tänker.
Ta hand om dig <3
Kram,
Tessi