Feminism
24.04.2018
Hörde just på er föreläsning var ni bla talade om feminism. Mycket ni sa stämmer inte alls. Ni påstod att i Finland och antagligen andra västeuropeiska länder också att kvinnor och män INTE har samma ekonomiska och sociala rättigheter, vilket är totalt struntprat.
Enligt statistiken har män och kvinnor en exakt lika lön, MEN också enligt statistiken så är det större chans att män arbetar extra och frågar oftare om löneförhöjning. Så före no kommer med era så kallade ”facts” se till så att dom stämmer. I andra delar av världen kanske det stämmer men i Västeuropa absolut INTE en skillnad på könens rättigheter snarare tvärtom att kvinnor har det bättre/lättare. Jär har ni

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatör Ida svarar
24.04.2018
Hej!
Jär har du.. Först och främst vill vi tipsa dig om att läsa artikeln här under...
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/24/sa-tjanar-kvinnor-och-man-i-olika-branscher-se-vilken-lonenivan-ar-i-ditt-yrke
Män har inte nödvändigtvis högre lön i alla yrken, MEN om du använder sökfuktionen i artikeln kan du själv se att tyvärr har kvinnor lägre lön i de flesta yrkesgrupper.
Anledningen till att vi tog upp feminism under vår föreläsning var inte i första hand att påpeka de ekonomiska skillnaderna UTAN att konstatera att det fortfarande finns stora skillnader i könens sociala ställning ÄVEN här i Västeuropa.
Vi önskar att du skulle använda din energi och ditt kritiska tänkande till att sträva till ett mera jämställt samhälle. Som vi påpekade under föreläsningen så är inte feminismens grundtanke att smutskasta männen och hylla kvinnor UTAN att sträva till ett samhälle där man har samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter.
Hälsningar Tessi och Ida