Gravid med mens (SNABBT SVAR SNÄLLA)
08.10.2020
Hej, jag fick min senaste mens för en vecka sedan (1.10) jag blödde i ca. 5 dagar vilket är kortare än normalt, jag brukar blöda i ca 7-8 dagar. Min senaste mens var mycket annorlunda än mina tidigare, jag hade egentligen inte alls ont, kände ibland lite smärta i högra äggledaren, men jag mådde konstant illa och spydde några gånger. Jag blödde inte så mycket som ja brukar heller, men hade ändå ganska riklig mens, (kunde ha tampong). Så eftersom jag ändå blödde mycket har jag typ uteslutit nidationablödning. Men nu efter min mens mår jag fortfarande illa, det kommer ”i skov” och är väldigt irriterande, är jättetrött och sov 2 timmar igår på eftermiddagen och hade inga som helst problem att sova inatt. Jag har även smärta i nedre delen av ryggen.
Jag har inte tagit graviditetstest men jag har hemma, borde jag ta det eller kan man nästan med säkerhet konstatera att jag inte är gravid med tanke på min senaste mens & beror mina ”symptom” isåfall på något annat?
Tacksam för snabbt svar. :///

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.10.2020
Hej,
På basen av det du skriver så tror jag inte att du är gravid. Det är förhållandevis ovanligt att man skulle blöda på det sätt som du beskriver och fortfarande vara gravid, men OM du skulle vara det så skulle det synas på ett test så jag tycker att du skall göra ett bara för att sedan kunna slappna av.
De symtom du beskriver är ganska allmänna, och man kan uppleva både illamående, trötthet och magsmärtor utan att vara gravid. Det kan hänga ihop med nån hormonell obalans du har just nu, men det kan också bero på någonting helt annat.
Testa dig så fort som möjligt så kan du andas ut efter det. Ni kunde också fundera över valet av preventivmedel för att i fortsättningen kunna slappna av lite mer. Sex är betydligt roligare om man inte behöver oroa sig - men det är givetvis någonting du bestämmer helt själv.
Det löser sig!
Kram,
Tessi