Hur hjälpa sin spelberoende pojkvän?
03.12.2017
Hej! Vet inte riktigt vilken kategori detta hör till men igår berättade min pojkvän att han är spelberoende. Han spelar på nätet (förr på maskiner men det har han lyckats sluta med) och han har svårt för att sluta eftersom han inte ser att pengarna flyger iväg då det inte fysiskt utan bara över nätet. Han har hittills inga skulder utan har alltid lyckats spela upp sina pengar, dock är både han och jag rädd för att han ska börja få skulder...
Jag vill så gärna hjälpa men jag vet inte vad jag ska göra. Han vill och försöker verkligen sluta men jag vet inte hur jag kan hjälpa honom. Snälla hjälp! Nina

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.12.2017
Hej Nina!
Nu har jag skickat din fråga till Charlotta, som jobbar på Peluuri som är en stödtjänst för bla spelberoende, hoppas hon hinner svara riktigt snart!
Kram, Liselott
Hej!
Först, jag ber så väldigt, väldigt mycket om ursäkt för att du har fått vänta. Charlotta har inte svarat, men det är mitt fel att jag inte kollat din fråga och skaffat fram svar åt dig ändå. Vissa gånger går det inte på Strömsö för oss Decibellare heller, men nu ska jag samla allt jag bara hittar som sku kunna stöda dig och din pojkvän. Förlåt igen och hoppas du har tålamod med oss <3
Det är jättebra att du tar upp den här oron med oss nu, du gjorde helt rätt. För nu kan vi ge tips på varifrån ni kan få ordentlig hjälp! Se, klart att det finns de som själva lyckas sluta med sitt spelande, men som med alla sorters beroenden, så går det så mycket bättre om man får konkreta, välprövade och "skräddarsydda" råd och metoder av proffsen, de som är utbildade och erfarna inom området. För vännen, hur mycket du än älskar honom, så är du inte utbildad handledare för personer med spelmissbruk. Klart att du inte kan veta så där intuitivt vad du ska säga och göra. Och det blir tungt för dig själv att "bära" honom, så ni behöver båda lite stöd och råd nu en stund.
Minns att det inte är farligt att berätta att just nu kämpar man (han) med sitt spelande, det betyder inte att man stämplas som spelberoende eller spelmissbrukare och det betyder absolut inte att man alltid kommer att ha det problemet. Ju tidigare man tar tag i sina svårigheter och utmaningar, desto mindre är risken att de ska utvecklas till allvarligare problem, och desto större är chansen att man ska slippa relativt lätt och smärfritt ur svårigheterna. Det är alltså inte alls något hotfullt eller farligt att ta kontakt med någon hjälpande tjänst, det förbinder en inte till något och man blir inte automatiskt klient någonstans, utan man ber ju bara om råd (till först i alla fall). Egentligen är det ju bara att värna om sin egen hälsa och välmående att inte vänta tills problemen vuxit en över huvudet.
Det här med spelande är ju överlag lite sneaky, det är sällan man själv inser att man håller på att bli fast i det. Se, spelande överlag är konstruerat (oftast med stöd i psykologin) för att locka och få en att fastna på kroken. Nästan oavsett om man talar om Candy Crush, WoW eller poker på nätet, så är det fullt av "hookes" som krokar fast en, tex med små belöningar med jämna mellanrum, olika former av tävlingar eller turneringar med andra som egentligen fungerar som grupptryck eller hot om förlust av fördelar om man inte spelar tillräckligt ofta. Dessutom kan man ju ofta räkna spelande överlag som ett positivt tidsfördriv eller som ett godkänt fritidsintresse och det kan betyda mycket för ens självförtroende och självbild att få andras beröm tex när man stigit en level eller vunnit något. Ofta går det rätt långsamt och obemärkt att bli fast så att nackdelarna och svårigheterna verkligen börjar synas, tex just att man spelat bort hela lönen eller spelat natten igenom så att man är dyngtrött i skolan. Och då är beroendet oftast redan ett faktum.
Så till hjälpen: Enligt lagen så hör problem som spelberoende till kommunernas/städernas ansvarsområde att försöka fixa till, på samma sätt som andra beroenden (alkohol, droger osv) och mentalvården är. I princip ska man kunna gå till egen hälsovårdstation och säga "jag vill ha hjälp med mitt spelande" och så ska de fixa fram hjälp. I praktiken finns det dock ofta olika andra tjänster som kommunen/staden anlitar för det här, så det kan löna sig att ta kontakt direkt till dem. För att jag ska kunna tipsa om ställen där din kille kan få hjälp, tex genom telefon eller genom att träffa någon, så kan vi bara konstatera att ni finns i den nordligare delen av Österbotten.
För det första så har Ungdomsstationen Fiilis ganska nyligen öppnat i Jakobstad. Eftersom den verkar höra under sjukvårdsdistriktet, så borde även unga från de omkringliggande kommunerna få komma dit. Vid Fiilis kan man få hjälp bland annat med spelberoende, "oro för dataspelande/ internetanvändning". Där finns både handledare och uppsökande ungdomsarbetare man kan tala med och så står det på deras webbsida att "Eftersom verksamheten sker i samarbete med andra enheter kan personal från bl.a. uppsökande ungdomsarbete, mentalvårdscentralen, socialen, ätstörningsenheten, skuld- och ekonomirådgivningen samt preventiv- och sexualrådgivningen komma till ungdomsstationen." De har både drop-in-tider och bokningsbara tider, så be din pojkvän att ringa dit (kontaktuppgifter via länken ovan). Du kan också som bekymrad anhörig själv ta kontakt dit.
En beroendevårdsklinik finns även i sjukvårdsdistriktet, kolla på Beroendevårdskliniken i Jakobstad. "Beroendevårdskliniken erbjuder öppenvård åt personer med någon form av beroende, t.ex. rusmedels-, spel- nät- eller annat beroende. Servicen erbjuds både åt dem som självmant uppsöker vård och dem som hänvisats till vård. Med rusmedel avses alkohol, droger, missbruk av läkemedel och blandbruk. Tjänster erbjuds också åt anhöriga och närstående. Du kan komma till Beroendevårdskliniken utan remiss. Den primära vårdformen är öppenvård och den är avgiftsfri för klienten. Du kan komma till kliniken utan tidsbeställning (Alholmsgatan 12, Jakobstad) eller genom att beställa tid (Skolgatan 25 - 27 , Jakobstad)." Där finns de riktiga proffsen, och igen, minns att det inte kostar något att fråga om råd, inte på något sätt.
Sedan finns det tjänster man kan anlita antingen per telefon eller via nätet (mejl, chattar osv).
- På Psykporten och Psykporten för unga finns enorma mängder info, även om spelproblematik, så läs gärna på lite om det så att du bättre kan förstå honom. Överlag rekommenderar jag att surfa runt på deras sidor, sajten är en guldgruva! Men börja tex här.
- Peluuri.fi: Peluuris hjälptelefon betjänar vardagar klockan 12–18. Du kan gratis ringa numret 0800100 101.Det var just till Peluuri som jag skickade din fråga först, de borde nog ha svenskspråkiga handledare även om de överlag är finska (kanske Charlotta bara missade mitt mejl?). Men kan du eller din pojkvän finska, så har de massor av hjälp att ge. De svenskspråkiga webbsidorna är doock bra, kolla igenom dem. De har även chat och eRådgivning och forum osv (men mest på finska då alltså). Kolla deras Peli poikki-program. Programmet Peli poikki genomförs via internet. Programmet ger en möjlighet att hantera spelandet. Pelivoimapiiri ger stöd och råd via textmeddelande. Genom Pelivoimapiiri får man anonymt kamratstöd. Valtti ger möjlighet att diskutera spelproblem anonymt på nätet. Valtti är avsett för spelare och deras närstående. För närstående finns dessutom stängda Tuuletin-grupper.
Är finskan ett problem så finns det massor av e-tjänster i Sverige som han kan pröva på att tex få kamratstöd och pepp genom. Be honom googla och pröva sig fram. Påminn honom att även den här sortens bekymmer är som människor överlag, man klickar inte med alla och personkemin kanske inte funkar direkt, men ge inte upp! Han är absolut inte ensam om det här och det finns massor som vet vad han går igenom och kan hjälpa!
Slutligen lite konkreta råd: Det är jättebra att han inte har några skulder (som du vet om) ännu. Han ska under inga omständigheter ta snabblån för att betala bort skulder eller låna av föräldrar, kompisar, bekanta - eller dig. Sådana försök att slippa skulder brukar för det mesta bara leda in i allt värre skuldspiraler med antingen skyhöga räntor eller knepiga relationer. Det i sin tur brukar leda till att det känns ännu lättare för att antingen försöka lösa pengaproblemen genom att spela (för att man hoppas på stora vinster) eller fly jobbiga skuldrelationer. Värst brukar det dock bli för den närmaste familjen, men det här är viktigt: Det är inte ditt ansvar att betala hans skulder eller "rädda honom" ekonomiskt. Han är vuxen och har ansvar för sin egen ekonomi - och för den del som är er gemensamma ekonomi (hyra, elräkning osv). Skulle han inte klara sin del av er ekonomi en månad, så boka då genast tid till skuldrådgivningen i er kommun/stad - kontaktuppgifter finns på nätet. Ju tidigare man tar kontakt till dem, desto lättare blir skulderna att reda ut och betala bort. Skjut inte upp räkningar eller liknande, utan be tidigt om hjälp!
Hoppas att det här var till hjälp. Hoppas att han börjar må bättre snart och slipper ur beroendet. Hoppas du orkar och mår bra. Hoppas ni förblir lyckliga med varandra <3 Och hoppas du kommer igen hit om det är något mera!
Kram, Liselott