Insidan av analen kom up
17.10.2020
Hej. Jag och min pojkvän hade sex väldigt intensivt och länge igår. Jag är btm och han är top. Själv tycker jag om känslan av så stora saker att det till och med gör lite ont. Den senaste tiden har vi provat på nåt som heter fisting, att han stoppar in hela knytnäven vid.. ja ni vet.. Fistningen har gått bra och varit superskön alla gånger, men jag tror vi inte värmde upp tillräckligt senaste gången, för vi körde igång med det nästen med samma. Det gjorde supetr ont när han tryckte in handen och han frågade ifall vi skulle avbryta men jag bad honom fortsätta ändå, för stämmningen var mysig och vi hade inte varit tillsammans på flera dagar. (är inte ut som gay och får inte vara ut mycket nu då coronan har ökat). Efter en stund gjorde det inte ont längre, och efter ännu en stund böt vi till anal istället. Efter att han hade kommit böt vi tillbaks till fisting igen och höll på med det i ca 15 - 30 minuter. När han drug ut handen i nått skede var det som att insidan av analen kom med, har ingen aning om hur jag ska beskriva det, men det känndes väldigt obehagligt men det gjorde inte ont. Är för kort så jag kunde int böjja mig för att få en symt av hur det såg ut, men pojkvännen sa att det "blommade ut" i storleken av en knytnäve. Blev rädd och avbröt sexet efter en stund drog det typ ihop sig igen. Pojkvännen sa jag kanske borde kålla med nån läkare, men vågar inte berätta åt nån om det här. Idag har det ömmat och har kännst "öppet" vid analen hela dan, och det känndes som att hålet fortfarande var uttöjt från igår när jag gjorde nummer 2.
Vad var det som hände igår och var det nått farligt? Måste jag sluta ha sex? Är skitskrajj att nått gick sönder, så snabba svar uppskattas! rädd gay person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej,
På basen av det du skriver låter det som att slemhinnan följde med ut då han drog ut handen. I sig är det inte direkt farligt om det sker en gång - men tanken är förstås att slemhinnan skall sitta på insidan.
Precis som du skriver så måste man värma upp långsamt vid alla former av analsex, och analsex skall inte göra ont. Smärta är en av de tydligaste signalerna på att man gör fel då det handlar om analsex. Om man trotsar den smärtan och struntar i den (eller om man använder bedövningsmedel som gör att man inte känner smärtan på samma sätt) så löper man alltid en risk att skada slemhinnan eller slutarmusklerna i analen, vilket kan resultera i tråkigheter längre fram, t.ex. just att slemhinnan börjar följa med ut då man har sex eller bajsar (prolaps) eller att man skadar musklerna så att man får svårt att hålla tätt med avföring eller gaser (inkontinens).
Försök att undvika fisting för ett tag och följ med. Om ni har analsex så tänk på att använda mycket glidmedel och att det inte får göra ont - om det gör ont så backar ni. Analsex kräver på många sätt att man tar sitt ansvar och man kan inte jämföra analsex irl med det man ser på film - i all synnerhet inte om man tänker att det är någonting man vill fortsätta njuta av livet ut utan att få några skador av det.
Om du upplever att smärtan fortsätter eller om slemhinnan börjar komma ut i samband med att du bajsar så skall du uppsöka en läkare som får ta ställning till saken. Det du själv kan göra är att med hjälp av att äta rätt försöka hålla avföringens konsistens så jämn som möjligt - d.v.s. undvika diarré och förstoppning så långt det går.
Jag är glad att du vände dig hit med din fråga. Jag hoppas att du är rädd om dig själv. Men tveka inte att boka en läkartid om du känner att det behövs. Analprolaps har inte alltid att göra med vilka sexualvanor man har, så det problemet kan drabba även personer som aldrig har någon form av analsex.
Kram,
Tessi