Kommunikation
22.06.2021
Hej! Jag har svårt att kommunicera med andra. Jag har svårt att hitta ord, få ihop en berättelse, får hjärnsläpp när jag ska berätta... När jag pratar och ska berätta något är det svårt för dom andra att förstå vad jag menar och det låter som en elvaåring skulle förklara berättelsen. Kommunikation

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.07.2021
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att en stor del av problemet kan ligga i dina egna förväntningar på dig själv, och att du blir stressad och nervös då det känns som att fokus ligger på dig? Känns det som att du i allmänhet är en blyg person? Har kommunikationen med andra alltid känts ansträngd eller är det någonting som har förändrats med tiden?
Det är inte ovanligt då man blir lite äldre att man "plötsligt" börjar tvivla mer på sig själv. Till en del har det att göra med att man mognar och börjar ställa lite annorlunda krav på sig själv än man gjort tidigare, och att man med åren blir självmedveten på ett nytt sätt. Men jag är inte säker på att andra människor nödvändigtvis upplever det på samma sätt som du. Eftersom du har vänner så tror jag nog att du kan utgå ifrån att de VILL umgås med dig och tycker om dig för den du är. Försök att inte känna stress utan ta det i lugn och ro.
En sak du kan fundera över är om det är lättare för dig att kommunicera i textform, och vad det i så fall beror på? Beror det på att du har mer tid på dig att formulera det du vill få sagt, eller på att du inte känner andras blickar på dig på samma sätt?
Någonting man också kan tänka på är att man i en situation då man talar med andra alltid är två personer eller flera som är "ansvariga", och att man har olika sätt att tala med olika människor. Med vissa är det helt enkelt stelare - och det beror inte nödvändigtvis på dig utan kan bero på er båda två och det gemensamma språk man har. Finns det någon person eller något sammanhang då det känns lätt att kommunicera, och vad tror du att det beror på de gångerna?
Jag vill att du skall komma ihåg att det ännu finns massor med människor som kommer att spela en roll i ditt liv som du kanske inte ännu har träffat, och kommunikationen med dem kan vara helt annorlunda eftersom kemin mellan två personer alltid är unik. Så om det känns som att kommunikationen är svår just nu så kan du givetvis försöka fundera över vad det beror på och jobba på den saken - men håll samtidigt siktet inställt på att du kommer att träffa människor som fattar dig, och som talar helt samma språk som du.
Kram,
Tessi