Kroppen
05.07.2022
Hej!
Jag har gått på minipillerna Azalia i över 3 år. Jag är sexuell aktiv och för cirka 2 veckor sen glömmde jag ta pillerna i 2 dagar men belv nogrannare efter. Sedan dess har ja haft blodiga flytningar, men som ja brukar få men nu har det pågått jätte länge och nu har jag bruba geggiga flytningar och det kommer mycket av det, aldrig varit så?
Kan det ha och göra med att jag haft sex ”oskyddat” är det tecken på att jag är gravid? Mens

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2022
Hej,
Som du säkert har läst i bipacksedeln är risken för graviditet högre ju fler piller du glömmer att ta. Om pillren tas inom 12 timmar är man ännu skyddad, men efter det minskar skyddet och risken finns att det då sker en ägglossning och/eller att spermierna har lättare att ta sig fram eftersom pillrens effekt försämras. Så om man glömmer ett piller längre än 12 timmar så borde man använda kondom under de påföljande 7 dagarna.
Den blödning du har just nu beror sannolikt på att din hormonnivå sjunkit. I sig beror alltså inte blödningen på att du skulle vara gravid eller för att du skulle ha haft oskyddat sex utan för att du glömde flera piller. Sannolikt kommer blödningen att sluta då hormonnivån igen har jämnat ut sig, men det är svårt att säga exakt när eftersom blödningarna är väldigt individuella med minipiller.
Jag tycker att du skall testa dig för graviditet då det har gått tre veckor sedan du glömde pillren - bara för att vara säker på att du inte är gravid. Tills dess får du helt enkelt försöka ta det lugnt och följa med. Risken att du skall vara gravid är ju antagligen mindre än om du inte skulle äta piller alls, men eftersom du glömde två stycken så kan man inte heller bortse från att det finns en risk.
Så om 1-2 veckor testar du dig för graviditet och då borde det i så fall synas på testat om du skulle vara det. Och var inte så hård mot dig själv, misstag händer och alla kan glömma att ta sina piller.
Kram,
Tessi