Magont
18.10.2021
Hej, jag har en längre tid haft väldigt ont i magen och väldigt svullen efter att jag ätit mat, måste nästan alltid ta medicin så det slutar värka, för det känns som att det blir värre hela tiden, vad kan vara felet? -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Det är jättesvårt att veta vad det är som är felet bara på basen av det du skriver. Jag tycker att det bästa skulle vara att du gick och talade med din skolhälsovårdare eller bokade en tid till en läkare som kunde utreda vad det handlar om. Det kan ju vara någonting i maten som du reagerar på (t.ex. gluten, soja) eller också har du irriterad mage av någon annan anledning. Men det kan krävas både laboratorieprover och uppföljning med t.ex. matdagbok för att ta reda på det. Då det handlar om magen måste man också vara medveten om att stress kan påverka magen negativt, vilket ibland kan försvåra det då man försöker utreda vad det beror på.
Men jag föreslår att du börjar med att tala med din hälsovårdare eller en läkare, eftersom det inte är bra att äta värkmediciner ofta, och att det i långa loppet kan leda till att problemen förvärras även om det är "vanliga" värkmediciner.
Kram,
Tessi