Mellanblödningar & sex
17.10.2020
Hej, jag tar p piller och har lite mellanblödningar, är det farligt att ha sex under mellanblödningarna utan kondom? Har hört att om man har sex när kvinnan blöder så ska man använda kondom för att det finns en stor mängd HIV i blodet. Stämmer det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2020
Hej,
Det är inte farligt att ha sex då man har mens eller mellanblödningar. Du äter ju p-piller så du är skyddad för graviditet även under blödningen.
De som är bärare av HIV är givetvis bärare av viruset hela tiden, inte enbart då man har mens/mellanblödning. Så det är ingenting som dyker upp under mensen och sedan försvinner. HIV är en kronisk sjukdom, och om du är bärare av det så litar jag på att du skulle ha bromsmediciner som minskar risken för din partner att smittas. Finns det någon anledning att tro att du skulle ha hiv?? Om du har haft oskyddat sex med andra redan innan din nuvarande partner, eller om han har det så kan ni testa er vid hvc. Då ringer du t.ex. preventivrådgivningen och ber dem lägga en remiss till dig.
Hiv är trots allt ganska ovanligt, och det är rätt sällan man skulle vara smittad om man inte tagit ganska stora risker, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Men testa dig om du är orolig.
Kram
Tessi