Ocd
15.10.2020
Hej! Okej så jag börjar så småningom tro att jag lider av Ocd. Jag vet att Ocd inte kanske är så vanligt men visar ganska tydliga tecken på det. Exempel är att jag e riktit noga med hur pennorna ligger i min penal. De måste ligga åt sammahåll för annars får jag typ panik. Jag måste känna på dörr handtaget minst 3 ggr före jag går hemifrån. Kollar att ugnen är av minst 3ggr före jag gör något annat. Jag måste ta av tvålen 3-5ggr innan jag tvättar händerna.
Ett till tecken är att jag inte tål att göra saker jämna gånger. Altså jag kan inte lämna dörren om jag provar den 4ggr, då måste jag prova den ännu en gång så att de blir 5ggr. Me skoj har jag å min moster skämtat om att jag har det för hon vet hur noga jag e me saker men nu börjar jag faktiskt bli orolig. Jag gjorde ett test på nätet (hur litbar det var vet jag inte) men där var det iallafall att om man hade över 21 poäng visade man tydliga tecken på Ocd. Jag fick 29 poäng. Jag litar dock inte på testet helt men är orolig. Det här börjar påverka mitt dagliga liv så smånigom oxå... tror ni jag kan ha Ocd? Eller ge något tips vart jag kan vända mig? tacksam för snabbt svar! Ocd e
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
23.10.2020
Hej!
Det du beskriver låter faktiskt som att du skulle ha utvecklat OCD eller tvångssyndrom som det heter på svenska. Det är inte så ovanligt som du skriver, faktiskt så tror man att ca 2-3% av befolkningen kan drabbas av det. Lindriga tvångssyndrom har vi alla människor någon gång under livet, t.ex. när vi utsatts för långvarig stress av någon orsak. Tvångssyndrom utvecklas när en viss tanke har fått en personlig betydelse för personen, t.ex. tanken kan vara som i ditt fall att du kanske är rädd för att det ska börja brinna eller att någon ska göra inbrott. Rädslan för detta blir så stark på ett överdrivet sätt. Man börjar tänka tanken oftare och oftare. Man blir alltså lika skräckslagen av tanken på en brand som för en riktig brand. Och för att mota bort rädslan, dvs ångesten för tanken börjar man utveckla olika tvångsritualer eller handlingar som ofta också innebär att man måste göra något ett visst antal gånger. Det hjälper en stund men efter ett tag måste man upprepa ritualerna om och om igen och det tar jättemycket tid och energi.
Det finns bra behandling för tvångssyndrom. Ett vanligt sätt är att söka hjälp via kognitiv beteendeterapi. Tillsammans med en sådan terapeut börjar man träna att utsätta sig för det som skapar ångest enligt en plan som man gjort upp tillsammans på förhand. Sedan tränar man att stå emot impulsen att utföra tvångshandlingen som är förknippad med ångesten. Det finns också vissa antidepressiva läkemedel som har visat sig vara effektiva mot tvångssyndrom, detta kan en HVC-läkare informera dig mera om.
Jag tycker att du kunde pröva på att försöka bryta denna onda cirkel på egen hand, även med hjälp av och tillsammans med din moster, som du verkar ha en förtroendefull relation med. Kom ihåg att varje gång du försöker undvika att tänka de ångestskapande tankarna, så förvärras bara ditt tvångssyndrom. Det handlar alltså om att du behöver möta din ångest utan att ta till ritualerna. Ta emot ångesten när den kommer t.ex. tillsammans med din moster. Ångesten kommer att minska av sig själv och lite i taget börjar din hjärna inse att fast du har ångest över vissa tankar behöver du inte utföra några tvångsritualer. Du behöver testa detta åtminstone tre gånger innan du ger upp. Om det inte hjälper kontaktar du din skolhälsovårdare och ber henne hjälpa dig vidare till professionell hjälp.
Varma hälsningar av Camilla