Olycklig
10.07.2020
Jag känner mig ofta väldigt olycklig och nedstämd. Det känns som att det är något fel på mig, men jag vet inte vad det är eller hur jag ska göra för att det ska bli bättre. Det började förra hösten med att jag kännde mig väldigt trött och senare började jag också känna mig nedstämd. Ändå sedan i höst så har det gått lite i perioder. Jag har både vart nedstämd men ändå kunnat vara pigg och glad ibland, men nu har jag kännt mig nere i över 2 månader utan att det blivit bättre. Vad ska jag göra för att börja må bättre?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.07.2020
Hej,
Det är möjligt att det låter lite uttjatat men jag tycker att du skall tala med någon. Nu på sommaren är det kanske inte lika lätt att få en samtalstid till en kurator eller psykiatrisk sjukskötare, men jag föreslår ändå att du kontaktar hvc och bokar en tid. På din hemort finns den sortens service som du kunde behöva just nu.
Å ena sidan är det normalt att man har bättre och sämre perioder, och det är naturligt att man inte alltid kan vara på topp. Men i ditt fall har det pågått en längre tid, och eftersom du inte själv kan sätta fingret på vad det beror på så tror jag att det kunde hjälpa att tala om saken med en helt utomstående person. Det är ändå viktigt att du kommer ihåg att bara för att det känns så här just nu, så betyder det inte att det alltid kommer att göra det, och bara för att du söker hjälp för det betyder inte att du förbinder dig till någonting. Det kan hända att det känns bättre bara efter ett par gånger, men det vet man inte heller om man inte testar.
Andra saker (som låter trista men ändå) kan hjälpa är att leva så regelbundet som möjligt. Dvs gå och sova och stig upp ungefär samma tid alla dagar, och ät på fasta klockslag. Jag VET att det känns urtrist, och de flesta i din ålder ser inte poängen med det men det är inget sammanträffande att de flesta människor ändå lever ganska regelbundet - det beror helt enkelt på att man mår bäst då. Kroppen tycker om rutiner - och det kroppen tycker om tycker oftast hjärnan också om.
Försök att vara snäll med dig själv och ge dig själv en möjlighet att börja må bättre. Försök hitta någon att tala med.
Kram
Tessi