Ont i halsen av att tala engelska
09.10.2020
Jag är rätt säker på min engelska och jag slappnar alltid av men när jag pratat engelska i 30 sekunder börjar min mun överproducerat saliv och efter 1-5 minuter får jag ont i halsen och längre än det så blir jag "sjuk". Jessica

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.10.2020
Hejsan!
Kul att höra att du känner dig rätt säker på din engelska, det är ju ett språk man har mycket nytta av.
När man lär sig ett nytt språk så har språket ofta ljud i sig som inte finns i ens eget språk. Det kan vara lite ansträngande i början att lära sig göra de här ljuden rätt, och då kan rösten bli lite trött. Det borde dock inte hända efter en så kort tid som du beskriver om man annars slappnar av.
Du säger att du alltid slappnar av när du talar engelska, men min misstanke är att du ändå på något vis utan att känna av det spänner stämbanden lite. Kan det vara så att du i början av lärandet börjat fundera kring att du fått ont i halsen i något skede när du talat engelska, och sen har tanken liksom "hakat upp sig" på det så du är lite orolig och liksom förberedd på att det ska komma mycket saliv och bli spänt i halsen..? När man är orolig för att bli spänd så blir man ofta spänd, det kan bli en ond cirkel. Att man liksom "lär" sin egen kropp att göra så eftersom man tänker på det mycket och tror det ska hända. Men oroa dig inte, det kommer nog säkert gå om. Jag tror det är nog bara att öva mera, och fortsätta hitta metoder där du slappnar av mer. Våra kroppar kan vara förvånansvärt bra med att följa det som våra huvuden tänker.
Hur är det när du sjunger på engelska, typ sjunger med i låtar? Händer samma sak då? Om inte så kanske det skulle kunna vara en bra warm-up du kan göra där hemma innan du börjar öva på din engelska, för att "get in the zone". På tal om sång så finns det också övningar som värmer upp rösten och stämbanden, mest använda av sångare men som du kanske också skulle kunna prova hemma innan du övar på din engelska. Om dina stämband är uppvärmda är det mindre risk att de börjar göra ont. Du hittar många sådana övningar exempelvis på youtube, om du söker typ "simple voice warm up".
Ifall det inte går om av sig själv så kan också en talterapeut hjälpa, men jag tror nog det kommer fixa sig av sig självt med lite övning och medvetenhet :) Ju mer vana du får desto säkrare blir du och kommer över språktröskeln så det börjar gå lättare.
Lycka till!
Kramar, Kix