Oskuld
14.10.2020
Hej nu är det så att jag är 25 år och oskuld och är jätte besviken på mig själv vejt int varför jag inte hittar nån jag vill vara med känns som ingen vill vara Med mig jag är 170 lång väger 66kg ock ganska tränade
J

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.10.2020
Hej,
Å ena sidan kan jag förstå känslan att det är någonting som borde "åtgärdas", då "alla andra har sex". Men å andra sidan hävdar jag att sex inte är ett självändamål. Det är ingen vits att ha sex bara för att få det gjort. Då är det helt på riktigt bättre att vänta tills man träffar någon som det känns meningsfullt att göra det med än att slösa bort det på en situation som inte känns betydelsefull.
Så jag ser ingen anledning till att du skall känna dig besviken på dig själv, det tjänar ingenting till. Du är långt ifrån den enda 25-åring som inte har haft sex, och det finns inget tvång på att ha sex.
Sexualiteten är för vissa en stark drivkraft som motiverar och driver en till att ha interaktion med olika människor, inte enbart då det handlar om sex utan då det handlar om relationer i största allmänhet. Men sexualiteten är inte likadan för alla människor, och inte nödvändigtvis likadan för samma person från en period till en annan. Jag känner ju inte dig, och vet ingenting annat om dig än det du skriver. Så jag vet inte om du i största allmänhet är en person som söker andras sällskap. Du skriver egentligen bara att du är besviken över att du är oskuld - men egentligen inte att ett förhållande eller ett sexuellt förhållande är någonting du skulle vilja ha. Som sagt - sexualiteten är olika för alla och det är helt okej också om man inte är så driven till relationer eller sex - så länge man själv är okej med det.
Just nu är det förstås inte ett optimalt läge att träffa nya människor heller, men väldigt långt handlar det alltid om att vara öppen för att träffa nya människor och öppen för nya erfarenheter - och det bästa sättet att vara öppen är att göra saker som man själv trivs med. Om du själv utstrålar att du är nöjd med dig själv och ditt liv (iaf de aspekter som du själv kan påverka) så kommer det att synas på dig - och då är sannolikheten större att man drar till sig andra människor.
Jag förstår om det jag skriver kan uppfattas som lite banalt, men jag tror helt enkelt att du behöver börja med de saker du själv kan påverka. Tyck om dig själv, gör saker du trivs med, le mot människor du möter. Om du sedan träffar en person som känns rätt så får ni tillsammans ta det visare om det känns rätt. Om du vill ha en relation (eller en sexuell relation) så finns det ingenting som säger att du inte skulle kunna få det - men börja med att fundera över vad DU vill, och undvik att ta stress över vad du upplever att samhället antar att du skall vilja.
Förlåt om svaret låter rörigt. Ibland är det utmanande att försöka svara då jag inte har möjligheten att ställa egna frågor. Men skicka gärna in på nytt om någonting känns oklart.
Kram
Tessi