P piller, hur ska mensen hinna komma!?
09.10.2020
Hej! Jag har ätit p piller sedan januari. Hade först tasminetta, men fick Yaz förra gången jag var och hämtade nya piller eftersom de innehåller precis samma hormoner. Om två veckor ungefär ska jag ha mitt första uppbehåll med Yaz. Nu undrar jag om mensen ens hinner komma. När jag åt tasminetta så var det 21 hormonpiller och sedan höll man upp i 7 dagar. Yaz har istället 24 hormonpiller och 4 sockerpiller. Med tasminetta fick jag ofta mensen på femte hormonfria dagen. Kommer min mens ens hinna komma då på bara 4 dagar? Blåa spindeln

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2020
Hej,
Jag kan inte svara på exakt hur din kropp kommer att reagera på dina nya piller, och det kan hända att det tar några månader innan kroppen vänjer sig så mycket att man kan se något mönster i det. Sammansättningen är lite annorlunda eftersom man äter dem i 24 dagar och inte i 21, men det brukar inte innebära några problem och kroppen brukar nog förstå det nya systemet. Så länge du inte kör ihop flera kartor efter varandra (d.v.s. utan sockerpiller) så kommer du nog högst antagligen att ha mens. Sen är det en annan sak att Yaz för vissa tjejer gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern är så tunn att man helt enkelt inte har mens varje månad - och så länge man äter sina piller på det sätt man ska så är det också helt okej.
Jag tror helt enkelt att du måste testa och se vad som händer, det är möjligt att din blödningstid kommer att bli lite kortare - men som sagt är det väldigt svårt att veta eftersom piller påverkar olika personer på olika sätt.
Kram
Tessi