P piller, hur ska mensen hinna komma!? Part 2
12.10.2020
Hej,
Tack för svar. Nu är det ju så att jag har ätit ihop kartor. Ska jag då förvänta mig att jag inte får mens denna gång? Eller borde jag bli orolig om jag inte får den? Blåa spindeln

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2020
Hej,
Förlåt om jag uttryckte mig krångligt. Det jag menar är att det är svårare för din kropp att förstå rytmen i cykeln om du äter flera kartor ihop. Det betyder inte att det skulle vara oroväckande eller farligt om mensen inte kommer då den borde, men om vi vill ta reda på hur din kropp funkar med de nya pillren så föreslår jag att du åtminstone under de första 3 månaderna äter dem enligt föreskrifterna (24 aktiva-4 placebo), och inte så att du äter flera kartor ihop. Bara för att ta reda på hur din kropp fungerar med dem.
Sedan då du kollat hur kroppen funkar med dem (att mensen t.ex. kommer på den tredje sockerpillerdagen) så vet vi ju vad just du kan vänta dig med just dessa piller, och efter det kan du vid behov äta kartorna ihop. (Det råder delade meningar om hur bra det är att göra det.).
Så för att förtydliga. Börja med de nya pillren då det är dags för det. Ät dem enligt föreskrifterna under de första 3 månaderna - så har du iaf en liten uppfattning om hur de funkar för dig.
Kram
Tessi