P piller, mens
13.10.2020
Hej. Jag har tagit ppiller i ca 4 månader nu och sorten jag använder funkar bra. Jag försöker ta dom på den exakta tiden men ibland kan det kasta med några timmar, vilket jag har hört inte gör någon större skillnad eller hur?.
Senast jag avslutade en karta skippade jag att ta placebotabletterna och började dirket på en ny karta för att skippa min mens. Min mens brukar komma på den 3:e placebo tabletten och min fråga är att om jag skippade mens med ppiller sist, kommer min mens fortfarande komma på den 3:e placebo tabletten på min nuvarande karta? Eller kommer det komma på en annan dag?
Hoppas det inte kommer för många frågor nu men jag undrade också hur många gånger i rad man kan skippa sin mens med ppiler och om det är farligt att göra det flera gånger.
Min nästa fundering är inte riktigt en fråga utan mera en oro. Eftersom jag skippade min mens sist jag tog ppiller har jag inget sätt att veta om jag skulle ha råkat bli gravid eller inte. Vi använder bara ppiller som skydd vid sex och jag litar på att de fungerar som det ska och har inte alls några symptom på graviditet men jag kan inte hjälpa att jag av någon anledning blivit paranoid över det. Borde jag ta ett test bara för att minska min oro eller vänta tills jag borde få min nästa mens och om den sedan inte kommer då ska sedan ta ett test? Jag tror alltså inte att jag är gravid, utan jag är bara paranoid om at jag skulle va det utan att veta om det och sedan inte kunna göra åt saken om det går för långt.
Hoppas ni kan hjälpa.
Fundersam 18 åring

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2020
Hej,
Bra att du frågar då det är någonting som oroar dig :)
Då man flyttar sin mens med att äta två kartor ihop är det inte alltid lätt att veta exakt hur kroppen kommer att reagera på det. Vissa tjejer får mellanblödningar i slutet av den andra kartan, medan det för andra funkar helt perfekt och mensen kommer först då man börjar med placebo-pillren. Så egentligen kan jag inte svara på när exakt din mens kommer att komma, utan du får helt enkelt vänta och se.
Det råder delade meningar om hur bra eller säkert det är att äta flera kartor ihop. Vissa menar att det är bra att göra det och att kroppen då får vila, medan andra menar att kvinnokroppen är byggd för att fungera cykliskt och att mensen skall få komma varje månad - och att det då rör till allting om man "leker" med det. Personligen vet jag faktiskt inte hur det är - men på basen av bipacksedeln i förpackningen så är det meningen att man skall äta pillren enligt föreskrifterna, d.v.s. få en blödning varje månad. Så det är möjligt att det inte ännu är tillräckligt mycket undersökt vad som händer om man äter kartorna ihop. Med andra ord tar inte läkemedelsföretaget något ansvar för vad som händer då utan utgår ifrån att man äter dem enligt föreskrifterna.
Jag vet att vissa gynekologer rekommenderar att man äter flera kartor ihop om man t.ex. har väldigt kraftiga blödningar eller smärtor. Det du kan göra är att kolla upp saken med din egen preventivrådgivning, eller att helt enkelt känna efter själv. Mitt förslag är att du inte äter ihop flera kartor efter varandra om du inte har en specifik orsak till det.
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att pillren skulle fungera sämre trots att du ätit ihop två kartor, så du kan nog slappna av. P-piller ÄR ett säkert skydd och du verkar ta ditt ansvar i att ta dem vid samma tid alla dagar. Det är klart att du kan testa dig redan nu om du vill, men jag tror precis som du att risken för graviditet är väldigt liten. Så du kan också vänta tills kartan är slut och din mens borde komma - och om den inte skulle komma så testar du dig.
Hoppas att du fick svar på dina frågor, annars hör du av dig igen :)
Kram,
Tessi