Pengaproblem
09.09.2017
Hej!
Nu ligger det till så här, jag och min mamma blev osams över en sak (det handlade om att jag lånade hennes väska när jag skulle på resa, vilket jag tydlig inte fick) och för att straffa mig så tog hon 200€ från mitt konto. Är det här lagligt? Kontot är mitt sparkonto och står i mitt namn och där finns bland annat födelsedagspengar och pengar som jag har arbetat ihop i sommar. Det är mina pengar, men eftersom hon har tillgång till mitt konto så ger det henne rätten att bara ta pengar när hon är arg på mig? Jag har bett om förlåtelse men hon vägrar att betala tillbaks åt mig. Vad ska jag göra, om det ens finns något jag kan göra? Tjej 16

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.09.2017
Hej!
Efter mycket om och men har vi ändå inte fått tag i ett riktigt ja-eller-nej-svar åt dig. Först frågade jag en socialarbetare, som ju har att göra med föräldrar, barn och pengar varje dag. Men hon sa att det är lite luddigt, för om man är under 18 så har föräldrarna i princip ansvar för ens ekonomi - och man kan inte ens öppna ett konto utan att någon av vårdnadshavarna tecknar under ansökan. Men hon tyckte nog att det var moraliskt fel att straffa på det viset, även om det inte direkt skulle vara mot lagen.
Sedan försökte jag fråga en bank vad de har för regler för minderåriga och föräldrars tillgång till konton. Så här svarade de då (verkar ha använt Google translate ;) ):
Hej Liselott och tack för ditt meddelande!
Oj, jätte kul att du frågade oss! Om saken gäller sånt, att nån har dispositionsrätt till kontot, ger det också rättigheten att ta ut pengar. Men! Det också beror på vilket slag dispotionsrätt är och om kontot tillhörs till minderårig osv. Många saker som påverkar... som är best att kolla med sin bank.
Alltså, utan att veta hela sanningen kan vi inte tala ut om legalitet - så förstår du säkerligen. Hoppas i alla fall att denna svar ger dig lite information hur går det på normalt sätt