Slutat med Ppiller
17.10.2020
Hej
Hur länge efter man slutat med ppiller tar det innan man får tillbaka sin menscykel och mens. Slutade med diane nova för 2 månader sedan och har ännu inte fått någon mens. Gick på ppillret i 8 år. Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2020
Hej,
Hur länge det tar innan man får tillbaka sin "naturliga" menscykel efter att man har slutat med sina piller varierar lite från person till person. Vissa får "normal" mens redan första månaden, medan det också är helt normalt att det tar några månader eftersom kroppen nu måste sköta detta helt själv.
Du skriver att du ätit pillren i 8 år, vilket gör att det är lite svårt att veta hur din "egen" cykel ser ut. Minns du om den var regelbunden och ungefär hur lång din menscykel var innan du började med pillren? Det är inte så lätt att jämföra din nuvarande cykel med den du hade för 8 år sedan, eftersom din kropp givetvis har förändrats under denna tid, men OM det var så att din mens även då var oregelbunden och du hade en lång menscykel så är det inte orimligt att tänka att den skulle vara det även nu.
Man brukar säga att det tar ungefär 3 månader för kroppen att vänja sig vid pillren, så sannolikt kan man räkna med ungefär samma tid då man slutar med pillren. Så om du är säker på att du inte är gravid så kan du nog vänta i lugn och ro en månad till. I sig är det inte oroväckande fast mensen är borta längre tid än så, eftersom det är ganska vanligt att den kan vara det. Men med tanke på att vi kan anta att det beror på att du slutat med dina p-piller så skulle jag råda dig att kontakta preventivrådgivningen om ingen mens syns till inom en månad till.
Som sagt - jag tycker inte att det låter oroväckande, men då kan man börja kolla upp om man borde göra någonting åt saken.
Kram
Tessi