Snapchatt
30.06.2021
Hallå! Hur vet man om någon blockat en på snapchat? När jag söker på en persons namn (där man addar folk i appen) så hittar jag personens konto men det går inte adda (det laddar och blir inget eller står att personen inte hittas). När denne är taggad i en story och man trycker på adda står det "kunde inte hitta ---" Ld
thumbnail image1

Ungdomsinformatör Piia svarar
06.07.2021
Hej!
I Snapchat märker man att en annan har blockerat en ifall snaps som skickas till blockeraren inte går igenom. När man skickar snappar så visas normalt en röd/lila pil eller en fyrkant – om ett grått märke visas och det står ”väntar” där istället för ”levererat”, så kan mottagaren ha blockerat en.
Det verkar som att personen som du försöker lägga till som kompis har antingen blockat dig eller så har hen tagit bort sitt konto – men om sistnämnda var fallet så borde inte andra kunna tagga hen i snaps heller. Ifall man blivit blockerad så kan man inte sätta till blockeraren som vän.
Blockering av andra användare är en säkerhetsfunktion på Snapchat, som finns för man ska kunna använda Snapchat på ett säkert sätt. Dock används ju också tyvärr blockning ifall någon blivit sur/irriterad på någon och vill visa det, eller ibland som ett sätt att mobba andra.
Om du känner den här personen som du försöker lägga till som vän, så kan det vara en bra idé att fråga av hen via en annan kanal varför hen har blockat dig på Snapchat. Jag förstår att det kan verka pinsamt att fråga, men det är nog minst lika dumt att blocka en annan person utan att ens ange orsaken! Om personen då säger vilken orsaken är, så försök att respektera den, och då kan det vara bättre att lämna personen ifred. Men det brukar kunna kännas bättre när man vet varför en person gör som den gör, så man inte måste grubbla på saken.
Ha en fin sommar!
Mvh, Piia