Språkresa
01.10.2020
Hej! Skulle vilja åka på en språkresa, och har hittat en som jag jättegärna vill åka på. Mina frågor är om det finns stipendier som man kan få för språkresor på sommaren, och vad denna resa kostar, har plöjt igenom deras sida och inte hittat priset på den... Resan heter coast to coast usa och det är sts.fi som ordnar den. anonym

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.10.2020
Hejsan!
Kul att du är intresserad av att göra en språkresa och vidga dina vyer :)
Språkresor kostar väldigt olika beroende på den som organiserar dem, vart man åker, och hur länge resan varar. Det finns både mer och mindre pålitliga arrangörer så det är bra att googla lite om deras rykten, se vad andra säger om dem, och välja noggrant.
Det är ganska vanligt att de som organiserar dem på flit inte skriver ut priserna någonstans, utan de vill att man ska ta kontakt med dem för att diskutera. Det här är delvist för att inte "skrämma bort" folk som potentiellt är intresserade (för det kan bli ganska dyrt) men också för att närmare förklara budgeten och hjälpa en med den. Jag skulle säga att du ska ta kontakt direkt med dem och rakt ut fråga vad det kostar. De har kanske också bättre koll på det där med stipendier som kunde gå ihop med just den resan. Jag tycker också du ska ta kontakt med din studiehandledare angående det här. Hen borde också ha en viss koll på vilka stipendier som potentiellt finns just i ditt område, och när ansökningstiderna är. De är lite knepiga de här resorna hur de "räknas" - kan man få dem länkat som en del av ens utbildning så öppnar det upp mer potential till bidrag för det än vanliga språkresor. Det finns alltså mycket mer fonder och sånt som riktar sig till studier utomlands än till språkresor.
Så steg 1: kontakta språkresearrangörerna och fråga om priset.
Steg 2: kontakta din studiehandledare för att få hjälp med att göra upp en plan.
Ifall det hela i slutändan börjar kännas för dyrt så kunde du också överväga att åka iväg som au pair någonstans, och alltså jobba lite samtidigt som du får vistas utomlands.
Om du planerar att sen börja studera på yrkeshögskola eller universitet så finns ju också möjligheten att därifrån åka iväg som utbyteselev eller göra din praktik utomlands, sånt finns det stipendier att fås för.
Här är en sida jag rekommenderar att kolla med jämna mellanrum, fyrk.fi, det är en webplats där det finns info om olika stipendier och bidrag.
Hoppas du får din resa!
Mvh, Kix