Tuttar
11.10.2020
Hej, jag har gått på p piller i ett halvår nu och under den tiden så växte mina bröst från A kupa till B kupa men nu så har jag ingen annledning att ta pillren längre men kommer mina bröst att minska då bara för att jag slutar eller kommer dom stanna såhär fasst jag antar att dom växer ennu men kommer dom minska tillbaka till A kupa bara för att jag slutar äta pillren :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2020
Hej,
Det är svårt att svara på hur dina bröst kommer att påverkas då du slutar med dina piller. Med tanke på din ålder så är det helt normalt att brösten växer - så vi kan inte vara säkra på om det beror på dina piller att de växte eller om du helt enkelt var på det stadiet av din pubertetsutveckling.
Om du vill sluta med dina p-piller så har du givetvis rätt att göra det. Men OM du tror att du i något skede kommer att börja med dem igen så kanske det är bättre att du inte slutar. Jag föreslår att du skulle ringa och tala med barnmorskan på preventivrådgivningen om saken så får ni fundera tillsammans.
Jag är ledsen att jag inte kan ge något mer exakt svar, men i den ålder där du befinner dig nu så är det svårt att veta vilka förändringar som sker p.g.a. pillren och vilka som skulle ske ändå. Det är helt normalt att brösten växer och att man ökar i vikt då man är mellan 15-20 år - också om man inte äter p-piller, så alla förändringar beror inte på dem. Därför tror jag inte att dina bröst kommer att minska speciellt mycket i storlek - och OM de skulle minska igen så är det antagligen temporärt tills din kropp fortsätter att utvecklas (vilket den ju gör hela tiden.)
Men ring preventivrådgivningen och fråga hur du skall göra, om du skall sluta med pillren, ta uppehåll eller bara fortsätta med dem :)
Kram
Tessi